menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vervanger voor Prunus dolcis 'Robijn' gezocht

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Hoewel Prunus dulcis 'Robijn' weinig vatbaar zou zijn voor krulziekte, is de onze er nu voor de tweede keer door getroffen.
Ik wilde afwachten of het er opnieuw zou door komen, maar Patrikc, en eerder ook Tuinprins, schreven dat het een verloren zaak is. (En ik heb veel vertrouwen in hun adviezen.)

Tijd om een alternatief te zoeken.

Het amandelboompje bloeit hier al vanaf eind februari en is daardoor belangrijk voor de vroege bestuivers. Dat het daarnaast ook nog lekkere vruchten gaf was een mooi pluspunt.

Patrikc suggereerde in een andere topic Cornus mas als alternatief, ook een vroegbloeier voor bestuivers en een vruchtendrager. Alleen zou die 4 tot 8m hoog en 4 tot 6m breed uitgroeien en dat gaat niet lukken op die plaats.

Ik vind geen goede alternatieven in de plantengids. Heeft iemand suggesties?

Vereisten:
- boompje (er staan tuinkruiden onder en rond)
- vroegbloeier (eind februari, begin maart)
- interessant voor vroege bestuivers
- winterhard
- droogte bestendig ('t Is hier droge zandgrond. De eerste jaren kan hij extra water krijgen, daarna hoogstens sporadisch bij lange droge hittegolven.)
- ergens tussen 2 tot 4m hoog en niet breder dan 4m
- geschikt voor zonnige plaats
- redelijk ziektebestendig (en zeker niet vatbaar voor krulziekte)
- geen woekeraar of boom die uitlopers vormt

Gewaardeerde extra's
- eetbaar fruit (voor ons of voor dieren)
- inheems

Elders in de tuin staat al Prunus spinosa (sleedoorn), maar die bloeit wat later.
De plantengids stelt ook Corylus avellana (hazelaar) voor. Die groeit hier ook, maar dat is een windbestuiver en ik heb nooit gemerkt dat die interessant zou zijn voor insecten.
woensdag 10 mei 2023 - 21:48
Tuinprins

Tuinprins

Cornus mas in boomvorm. Als je deze ieder jaar wat snoeit dan kun je deze rond de 3 meter houden.

Cornus mas is prima te snoeien en wordt ook wel eens voor hagen gebruikt.

Geënte soorten zoals 'Kasanlaker' en 'Jolico' geven grotere vruchten maar zijn wel aan de prijs. Zijn veelal als struikvorm te verkrijgen. Als je al een wat grotere struikvorm koopt dan is daar lastig nog een boomvorm van te maken.

Cornus officinalis lijkt sterk op Cornus mas maar of je deze ook goed 'klein' kunt houden zou ik niet weten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 mei 2023 - 05:54
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Hier een artikel met info over de natuurwaarde van de hazelaar, dat gaat veel verder dan de bestuivers…
http://www.apisbruocsella.be/nl/de-hazelaar

Ik ben er van overtuigd dat onze inheemse wilde bijen en hommels die vroege bloeiers niet nodig hebben, die wachten wel enkele weken tot het weer wat zachter is en andere planten/struiken/bomen gaan bloeien.

Corylus en Cornus zijn trouwens de enige bloeiers in mijn tuin waar ik wel mijn honingbijen op zie maar vrijwel geen andere insecten, ik denk dat die zo vroeg nog niet uit hun overwintering komen. Ik heb nogal wat vaste planten, allemaal gekozen omdat ze gunstig zijn voor bestuivers, als die bloeien dan gonst het er vaak van de wilde bijen en hommels, maar honingbijen zie ik daar nooit.

Als je dus, Leerling zoals ik begrepen heb, de wilde bijen en hommels wilt bevoordelen maar niet per se de honingbij, dan moet je volgens mij niet noodzakelijk op die vroege bloeiers focussen.

Waarom geen meidoorn…
donderdag 11 mei 2023 - 21:33
WiPe

WiPe

Er zij meer insecten dan enkel diegene die enkel op de bloem afkomen. Alleen zie we andere insecten (bv bladeters) vaak als problemen die bestreden moeten worden.
En hoewel hazelaars net als wilgen of populieren windbestuivers zijn, zij het goede pollenleveranciers. Populieren leveren dan weer propolis. Die vroege bloeiers zij dus ook belangrijk voor insecten, zelfs voor honingbijen. Klimop bloeit zelfs in de winter terwijl die net veel isecten aantrekt.
vrijdag 12 mei 2023 - 06:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Tuinprins
'Kasanlaker' en 'Jolico' zouden kruisbestuiving nodig hebben van een gewone Cornus mas. Er staat geen andere in de buurt en zoveel plaats heb ik niet meer.
De meeste vruchten zullen ook wel in vogelmaagjes verdwijnen. Veel belang heeft de grootte dus niet.

@Patrikc
Goed artikel.
Er zijn geen imkers in de buurt. Misschien daarom dat ik de honingbijen niet opmerk op de hazelaars. (Eén groepje staat bij de compostbakken, dus ik kom er dagelijks langs.)

@WiPe
De meeste insecten mogen hier hun gang gaan, hoor. (Ik maak absoluut uitzondering voor teken en voor luizen, vlooien en muggen in huis.) Ik ben nog geen planten verloren door insectenvraat.
En zoals al geschreven: hier staan ook verschillende soorten hazelaars.


't Is me nu inderdaad in de eerste plaats te doen om de wilde bijen. Maar dat is niet zomaar een handjevol soorten dat vooral in de zomer actief zou zijn.

Er leven zo'n 350 tot 400 soorten wilde bijen in de Lage Landen
Het standaardwerk van wilde bijen is niet meer te koop, maar wel nog gratis leesbaar en downloadbaar via https://www.bestuivers.nl/publicaties/de-nederlandse-bijen 'k Vind het een heel leesbaar en boeiend boek.
Zoek daar maar eens op "februari". Of op (bijna) om het even welke andere maand.

Zowat de helft van die 350 tot 400 soorten wilde bijen staat op de Rode Lijst.
Voor België:
https://www.natuurpunt.be/sites/default/files/documents/publication/belgian_red_list_of_bees_2019.pdf
Voor Nederland:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-24897.pdf

Ik ben het dus niet eens met je dat die vroege bloeiers niet belangrijk zijn voor de wilde bijen, Patrikc.
Ik zie hier in februari verschillende Andrena en Bombus soorten, vroege vliegers die niet eerst een paar weken zonder voedsel kunnen rondvliegen tot er eindelijk wat in bloei komt.

Veel solitaire bijen leven maar een paar weken. De meeste vliegen inderdaad in juni en juli, wanneer het voedselaanbod hoog is. Ik probeer in onze tuin ook het aanbod te verbeteren tijdens de andere periodes.

In februari staan hier krokussen, en sneeuwklokjes. Er zijn wat stukjes waar speenkruid en Maarts viooltje groeien en soms bloeit ook de paarse dovenetel al. Maar het aanbod, en zeker het nectaraanbod, is in die periode te schaars. Vooral als je in dat standaardwerk leest hoeveel bloemen er nodig zijn om één enkele bij te latan opgroeien.
Vandaar dat ik zo blij was met dat amandelboompje.

Ik wijfel nog wat aan die Cornus mas.
Ik las ergens (maar vindt het artikel niet terug), dat ze in kalkarme grond beduidend minder zouden bloeien.
En ik vind het wat vreemd dat Patrikc daar bijna uitsluitend honingbijen op ziet.

Maar ik vind ook geen beter alternatief.
vrijdag 12 mei 2023 - 15:54
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Onze inheemse bijen/hommels zijn miljoenen jaren ge-co-evolueerd met onze inheemse flora, ze worden gelijk wakker aan het einde van de winter, dus ik begrijp niet waarom je twijfelt aan de Cornus mas…
Ik heb er een tiental… Als ik er aan denk zal ik volgend jaar wat beter proberen om er insecten op te spotten

Nog een vroege bloeier, maar niet inheems, is Prunus salicina, bloeit wat vroeger dan Prunus domestica.

Als plaats een issue is zou ik het bij Cornus mas houden.
vrijdag 12 mei 2023 - 23:31
Patrikc

Patrikc

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan

13 februari jl. was een zonnige dag, en toen bloeiden hier: krokus, sneeuwklok, narcis, hazelaar, Cornus mas, paarse dovenetel, madeliefje, vogelmuur, Viburnum bodnantense en Abeliophyllum distichum, van die laatste twee ben ik niet zeker dat ze van enig nut zijn voor de insecten.
De honingbijen haalden volop stuifmeel binnen, op de krokussen zaten enkele hommels.
Deze foto’s zijn van 13/2/2023. Ik heb geen betere foto van Cornus mas maar dat is echt wel een streling voor het oog op zo een zonnige winterdag.

Struiken & Bomen

zaterdag 13 mei 2023 - 00:00
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Struiken & Bomen

zaterdag 13 mei 2023 - 00:01
leerling

Leerling

@Patrikc
Bedankt voor de foto's en het opzoekingswerk.
Eén van de redenen waarom ik twijfel aan de Cornus mas is dat jij schreef dat je op de jouwe, buiten honingbijen, nauwelijks andere insecten ziet.

Volgens de auteur van https://www.bestuivers.nl/Portals/5/EBooks/Bijenplanten/files/downloads/Bijenplanten_web.pdf zouden honingbijen er alleen stuifmeel verzamelen, maar dat kunnen ze hier ook al van de hazelaars en van de wilgen die een beetje verder staan.

Ja, inheemse dieren en planten waren op elkaar afgestemd. Cornus mas maakt wel degelijk ook nectar aan, dus moeten er ook wel bestuivers zijn die daarop afkomen.
Je had ook gelijk toen je me eerder Prunus spinosa aanraadde, dus ik ga jullie advies opvolgen.

Insecten en inheemse planten werden min of meer gelijk wakker worden, tot de mens roet in het eten gooide.
https://bijenstichting.nl/klimaatverandering-gevaar-voor-hommels-en-andere-bijen/

Hier groeit ook vogelmuur, maar ik weet niet of die echt van nut is voor een zware koninginnehommel.
'k Heb al een paar keer geprobeerd om madeliefjes naar hier te halen, maar tot nog toe zonder succes. Vorige week een volgende poging gestart met plantjes uit bermen een paar straten verder.
(Raad eens waar onze poes vandaag lag te zonnen.)

Bedankt voor de suggestie, Tuinprins en Patrikc.

Als jullie snoeitips hebben, zijn die ook welkom.
maandag 15 mei 2023 - 16:13
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Cornus mas blijkt ook in de Lage Landen minder inheems te zijn dan gedacht: https://waarnemingen.be/species/2454/

('k Vond het vreemd dat ik die hier nergens in zag, noch in tuinen, noch in het wild.)
maandag 29 mei 2023 - 01:06
leerling

Leerling

Takjes gekregen van Cornus mas. Benieuwd of het stekken zal lukken.
zondag 4 juni 2023 - 23:02
Tuinprins

Tuinprins

Cornus mas is zeer lastig te stekken, zelfs onder professionele omstandigheden.

De gewone Cornus mas wordt in de regel gezaaid. Is niet moeilijk maar vergt wel geduld aangezien de zaden een onvolgroeid embryo hebben. Zaden moeten eerst enkele maanden warmte hebben, gevolgd door enkele maanden koude waarna ontkieming plaats vind. Als je zaait in oktober 2023 dan ontkiemt het zaad in het voorjaar van 2025. Als je nu zaait is de kans groot dat het zaad ontkiemt in het voorjaar van 2024.

Benaamde soorten zoals 'Jolico' en 'Kasanlaker' worden geënt op een gewone zaailing van Cornus mas. Als stekken goed zou lukken dan zou dat natuurlijk worden gedaan omdat stekken vele malen goedkoper is als enten.

Gegroet, de tuinprins
maandag 5 juni 2023 - 07:01
Driez

Driez

Cornus mas zaait zichzelf wel (beperkt) uit. Als je iemand kent die ze heeft staan kan je wellicht een mooie zaailing vinden.
De vruchten van de zaailingen zijn doorgaans wel minder van kwaliteit, als je er zelf van wil eten is een cultivar toch aangeraden.
En voor een degelijke cultivar kan je wel terecht bij de Zoetewei, dacht dat ze in augustus ergens een opendeurdag hadden

http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_kornoeljekers.php
maandag 5 juni 2023 - 10:25
Patrikc

Patrikc

ik heb een tiental Cornus mas, en laat in grote gedeelten van de tuin de natuur min of meer haar gang gaan, ik ben nog nooit een zaailing van Cornus mas tegengekomen.
maandag 5 juni 2023 - 10:48
leerling

Leerling

@Tuinprins
Op verschillende sites lees ik dat vermeerderen uit zomerstek goed te doen is. Winterstekken zouden wel moeilijk(er) wortelen.
Nog gemakkelijker zou afleggen zijn.

We zien wel. Wie niet waagt, niet wint.
maandag 5 juni 2023 - 12:46
leerling

Leerling

Ter info:
Tuinprins had (weer) gelijk: Cornus mas is niet eenvoudig te stekken.

Ik had van iemand uit de buurt een aantal takjes gekregen van een boom die bij haar werk groeide. Daar heb ik een twaalftal stekjes van gemaakt: met en zonder voetstukje in stekgrond, met en zonder plastic hoesje erover, en gewoon in water. Geen enkel stekje heeft het gehaald.
zaterdag 10 februari 2024 - 00:04
dries944

Dries944

Mss dat afleggen beter werkt dan stekken aangezien de plant dan nog verbonden is met de moederplant. Dit werkt ook met hazelaar en die kun je ook nie stekken.
Planten die geent zijn zijn altijd aan de prijs, daar is niks aan te doen.
zaterdag 10 februari 2024 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon