menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte - beestjes?

Ga naar meest recente reactie

janm2023

Janm2023

Hallo,
Heb walnotenboompje gekregen (zie div foto's) nu +- 20 cm groot.
Daar gaat het niet zo goed mee, verslechterd nadat die bij mij is, behalve de zwarte rand aan het grote blad, dat was er al een beetje.
Onder in de pot zag ik 3 naakt slakken, pissebedden en een soort duizendpoot.
Graag suggesties wat aan de hand is en wat te doen.

Struiken & Bomen

zaterdag 8 juli 2023 - 09:27
Tuinprins

Tuinprins

Zijn volgens mij 2 dingen aan de hand:

1. wat vreterij van een slak of rups

2. (meest rechtse foto) die bobbeltjes zien er uit als een beginnende aantasting door de okkernootviltmijt. Dit komt bij veel walnoten voor en lijkt de plant weinig te deren. Die bruine plekken lijken mij veroorzaakt door verdroging i.e. onvoldoende water gegeven.

Walnoten zijn slecht in een pot te houden aangezien ze gevoelig zijn op de wortels. als ze te nat komen te staan krijgen ze last van wortelrot en gaat de plant kwijnen. In de volle grond doen ze 100 keer beter. Zaailingen van walnoten worden op termijn flinke bomen (10--15 meter) dus je moet er de ruimte voor hebben. Walnoten kunnen slecht tegen verharding en hebben vrije ruimte nodig voor de wortels. Absoluut ongeschikt voor aanplant in een kleine tuin.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 8 juli 2023 - 11:32
janm2023

Janm2023

@Tuinprins bedankt voor reactie.
De vraag rest: wat nu te doen? ... als ik het goed begrijp is je suggestie:
1) m.b.t. vreterij
---plant (bladeren, stam) controleren op (minuscule?) beestjes, en kan ik deze onderdelen afspoelen met water?
---wat doe ik met de aarde en evt. gespuis wat daarin zit?
---wat doe ik met de wortels en de aarde daaromheen (i.v.m. gespuis wat daar nog in kan zitten) Is dat af te spoelen of vernietig ik dan ook goede dingen?

2) zet de plant in de volle grond.
---vraag hierbij is:
+ kan dat in de volle zon? (grond is snel droog hier)
+ hier in Drenthe zitten we op de arme zandachtige grond, moet ik een kuil maken met goede aarde (mest?)?

zaterdag 8 juli 2023 - 13:01
Tuinprins

Tuinprins

Walnoot kan goed op zandgrond. Het plantgat verbeteren met compost of potgrond is prima. Wel goed door de zandgrond mengen zodat het plantgat goede drainage heeft. Walnoot geeft de voorkeur aan volle zon.
Bij kleine plantjes een bamboestok zetten zodat voor iedereen zichtbaar is dat er een plant staat.

Slakken waren zeer waarschijnlijk de boosdoeners van de vreterij. Over de viltmijten moet je je niet druk maken, is vooral esthetisch van aard.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 juli 2023 - 14:51
janm2023

Janm2023

@Tuinprins dank...
Ik ga er eens mee aan de slag.
Gr. Jan
zaterdag 8 juli 2023 - 15:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).