menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natuurvriendelijke haag

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Aangezien een beukenhaag geen bloemen of bessen heeft overweeg ik om die te vervangen door bladhoudende heesters. Ik had er 3 in gedachten:
De Osmanthus burkwoodii,de viburnum tinus en de abelia grandiflora.
Zijn deze allemaal geschikt voor een standplaats die volle westenwind krijgt,halfschaduw en ong 2 meter hoogte dient te worden??
Aan de noordzijde staan portugese lauriers dus de standplaats is ietswat beschut tegen NO wind.
zondag 22 oktober 2023 - 22:45
leerling

Leerling

Snap ik niet.
De titel van dit topic is "Natuurvriendelijke haag". Klopt mijn indruk dat je insecten en vogels een handje wil helpen?
Dan laat je m.i. beter een bestaande beukenhaag die twee meter hoog mag worden staan. Zeker als de haag dicht vertakt is vormt die een ideale schuil- en nestplaats voor vogels, omdat de meeste roofdieren er niet bij kunnen.
Er komen ook insecten op af die dan weer voedsel zijn voor vogels en andere dieren. In de winter zorgen de dorre bladeren ook voor schuilplekjes voor die insecten.

Is het de bedoeling dat je die heesters die je overweegt als haag gaat onderhouden? Dan is de kans groot dat die ook maar weinig bloem (en dus vruchten) zullen geven.

Ik heb geen ervaring met de andere soorten die je vermeldt, maar Osmanthus burkwoodii zou ik niet als langere haag planten. Hier groeien er twee en wanneer ze in bloei staan, kan de geur behoorlijk overweldigend zijn. Volgens de plantengids (en ook elders op het web) zou die plant bijen en vlinders aantrekken, maar hier zie ik er weining bestuivers op. Vlinders heb ik er nog nooit op gezien.
maandag 23 oktober 2023 - 00:14
dries944

Dries944

Das idd de bedoeling om de insecten en dieren te helpen, de bestaande haag die niet lang is en nog smal en heeft altijd last van de beukenkankerluis die blijkbaar weinig vijanden heeft. Vogels heb ik hier nog niet in gezien. Op een andere plaats heb ik al beukhaag staan dus ja.
Het is de bedoeling dat die breder uitgroeien dan een haag.
De portugese laurier ernaast is zeker 1,5 meter breed en daarin zitten wel vogels die zelfs een nest maken hierin.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar de abelia aangezien dit een zomerbloeier is.
maandag 23 oktober 2023 - 10:51
Peterplant

Peterplant

In mij taxushagen krioelt het van de vogels , heel veel mussen daarbij. Merels nestelen erin, en op dit moment lijsters en merels die hun buikje vol eten met de bessen.
Niet planten langs een weiland met paarden, koeien schapen e.d.

Taxus baccata is nog inheems ook.
maandag 23 oktober 2023 - 13:28
PeterC

PeterC

Je kan overwegen om er een gemengde haag van te maken met verschillende soorten door elkaar.
Veel variatie aan planten biedt voordelen. Er is altijd wel wat te vinden voor insecten en vogels wat je tuin voor hen aantrekkelijk maakt, en er ook kan voor zorgen dat je minder kans hebt op "plagen".
maandag 23 oktober 2023 - 21:49
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik denk dat je je eens moet inlezen over natuurvriendelijkheid. Met die drie heesters die je vernoemt, doe je je lokale natuur echt geen plezier. Zelfs al bloeien ze, de bloei van die uitheemse planten heeft weinig te bieden aan ons inheems ecosysteem. Veel beter kan je je beukenhaag laten staan en eventueel wat breder laten worden. Zelfs in haagvorm dus niet bloeiend heeft de beuk veel meer te bieden aan het ecosysteem dan bijna elk ander alternatief.

Als je zelf echt veel last hebt van die beukkankerluis, dan kan je onderaan de stammen een lijmband aanbrengen, mieren kunnen dan niet meer bij de luizen geraken waardoor de luizen hun bodyguards kwijt zijn en al snel te prooi zullen vallen aan lieveheersbeestjes, sluipwespen e.a.
maandag 23 oktober 2023 - 22:50
leerling

Leerling

@Patrikc
dinsdag 24 oktober 2023 - 00:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Je kunt ook dazenlijm gebruiken. Is misschien iets gemakkelijker aan te brengen.
Zie bv. https://www.divoza.com/nl/stalenweide/dazenlijm-hoe-te-gebruiken/sticky-trap-dazenlijm-0-5l
dinsdag 24 oktober 2023 - 15:54
dries944

Dries944

Als je ver genoeg teruggaat in de tijd zijn er zeer veel soorten die niet inheems zijn. Dus inheems vind ik een vaag begrip. De natuur past zich toch aan met de tijd.
Een taxus heb ik al staan.
Aan variatie van planten is hier zeker geen gebrek. Daarom dat ik op die plaats de beuk weg wil omdat ik er al heb staan op 2 andere plaatsen.
Zoek dus 1 of 2 groenblijvende heesters die 2m hoog kan komen,portugese laurier,choisya ternata,olijfwilg,broodboom,struikklimop heb ik al.
dinsdag 24 oktober 2023 - 21:30
leerling

Leerling

@Dries944
Ja, de natuur zal zich aanpassen. Maar die heeft zich al aangepast aan inheemse soorten terwijl het mogelijk nog honderden jaren zal duren voor die zich heeft aangepast aan geïntroduceerde soorten.
Mooi dus dat je ook elders al beuk en taxus hebt.

Heb je al hulst overwogen?
dinsdag 24 oktober 2023 - 22:45
dries944

Dries944

De achterkant van mijn tuin grenst aan een strook natuur van de gemeente en daar staan al hulsten en ook veel liguster ma liguster heb ik ook al waar ook al besjes aanhangen waar de vogels ze lang laten hangen.
Weet je hoe oud een taxus moet zijn eer ze beginnen bloeien en besjes aanmaken?
Het is een spontane zaailing.
woensdag 25 oktober 2023 - 19:17
leerling

Leerling

Niet zeker na hoeveel jaar taxus bloeit en schijnvruchten kan vormen. (Onze haag is een samenraapsel van zaailingen uit de wijde buurt.) Ruwe schatting: drie jaar?

Als je bessen (eigenlijk schijnvruchten) wil van taxus heb je zowel een mannelijke als een vrouwelijke plant nodig. (Misschien staan ook die in de buurt?) En mag je niet strak snoeien. Taxus "bloemen" groeien op nieuwe twijgen (ergens tussen februari en april) en het duurt zes tot negen maanden voor de schijnvruchten rijp zijn.
donderdag 26 oktober 2023 - 00:16
Peterplant

Peterplant

Mijn Taxus is tamelijk strak gesnoeid en de vrouwelijke planten zitten toch vol met vruchten.
Als je veel vruchten wil hebben kun je de Taxus media Hicksii overwegen. Zet er af en toe een mannelijke plant tussen, Taxus media Groenland bijvoorbeeld.
Leuk is ook dat in mijn gewone Taxus baccata de bessen niet allemaal tegelijk rijp zijn en dat er voor de vogels lange tijd wat te halen valt.
zaterdag 28 oktober 2023 - 13:29
dries944

Dries944

Update, het zijn dus deze 2 geworden, namelijk de olijfwilg,Elaeagnus ebbingei en de ilex meserveae heckenfee. Deze mogen breed uitgroeien!
Alle 2 niet inheems denk ik.
vrijdag 9 februari 2024 - 17:16
WiPe

WiPe

Ilex x meservae 'Heckenfee' is een hybride tussen de inheemse Ilex aquifolium en Ilex rugosa. Ik vermoed dat de ecologische waarde van Ilex x meservae erg vergelijkbaar is met die van Ilex aquifolium.

een dichte groenblijvende haag vormt ook in de winter een schuilplaats voor heel wat zangvogels.
vrijdag 9 februari 2024 - 20:18
leerling

Leerling

Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je gekozen voor Ilex x meserveae 'Heckenfee' i.p.v. de inheemse Ilex aquifolium?
vrijdag 9 februari 2024 - 23:54
dries944

Dries944

De inheemse staat hier al iets verder op een stuk grond van de gemeente. Ik probeer veel van hetzelfde te vermijden omwile van de biodiversiteit.
Het is ook een mooie plant en iets minder stekelig dan de inheemse dus das mooi meegenomen.
Krijgt ook bessen als er een mannelijke cultivar bijstaat of wordt mss bestoven door de inheemse soort.

Struiken & Bomen

zaterdag 10 februari 2024 - 11:03
leerling

Leerling

Ik weet niet of het goed is voor de biodiversiteit als die twee zouden kruisen. Het is door dergelijke kruisingen dat je uiteindelijk eenheidsworst krijgt. (Denk bv. ook aan de Hyacinthoides hispanica die via allerlei kruisingen onze inheemse Hyacinthoides non-scripta bedreigt.)
zaterdag 10 februari 2024 - 11:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon