menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukje

Ga naar meest recente reactie

M.Schimpf

M.Schimpf

Beste mensen,
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Het beukje is nu 2 jaar. om een bonsaibosje te maken.Er zitten witte harde knopjes op de stam en op die plaats is het ook bruin. Groeit ook slecht.
Ben benieuwd?
mvg een planteliefhebber.

Struiken & Bomen

vrijdag 16 februari 2024 - 17:32
Tuinprins

Tuinprins

Zou kunnen dat het een beginnende aantasting is van het meniezwammetje. Die begint met witte puntjes op de takken, deze witte puntjes worden later oranje (vandaar de naam 'meniezwammetje'). Komt meestal voor op dood hout maar kan onder bepaalde omstandigheden (o.a. stress, droogte, verkeerd snoeien) ook levend hout aantasten. Als een tak 'geringd' wordt (d.w.z. dat de aantasting rondom de hele tak zit) dan sterft het gedeelte erboven doorgaans af.

Het meniezwammetje wordt zeer algemeen op dood beukenhout in bossen aangetroffen maar ook wel op levend beukenhout. Sporen van het meniezwammetje 'zweven' vrij in de lucht.

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/verzorging_van_de_beuk

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 17 februari 2024 - 08:37
M.Schimpf

M.Schimpf

Dank voor uw reactie.
Als ik zo'n bultje open krabbel zie je ern soort van holte.
denk, dat ik ze voor de zekerheid verwijder, anders worden de andere boompjes misschien ook aangetast.
Ga mij even inlezen in dit probleem.
Dank voor uw mening.
mvr Marga
zaterdag 17 februari 2024 - 11:04
WiPe

WiPe

Als die andere plant niet verzwakt is, wordt die echt niet aangetast. Als die wel verzwakt is, helpt het niet om deze plant weg te halen. Sporen zitten volop in de lucht.
zaterdag 17 februari 2024 - 20:21
M.Schimpf

M.Schimpf

Dank voor uw reactie !
zondag 18 februari 2024 - 14:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon