menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurierboom

Ga naar meest recente reactie

essie_es3

Essie_es3

Hallo,

Mijn vader kan vanwege zijn Alzheimer niet meer de tuin bijhouden.
Nu moet de laurierboom die 7/8 meter hoog is flink ingekort worden omdat hij het zicht v het keukenraam weghaalt en dat vind mijn moeder weer jammer.
Ik zie op internet alleen maar tips over laurierhagen.
Vraag: hoe kan ik of mijn partner het beste de boom flink kort snoeien met de kettingzaag/ zaag? Ongeveer tot ong 2 meter?
Is hier ergens een filmpje van?
Hoe moeten we beginnen?

Ik hoor het heel graag.

Groetjes Esthwr

Struiken & Bomen

dinsdag 27 februari 2024 - 15:30
PeterC

PeterC

Aan de foto te zien vermoed ik dat het om een tot "boom" uitgegroeide laurierkersstruik gaat.

Ik heb hier in de omgeving al verschillende voorbeelden gezien van laurierkers die na vele jaren reuzengroot was uitgegroeid in de hoogte en de breedte en heel drastisch tot op de kale takken werd teruggesnoeid.
Die planten hernemen gewoon.
dinsdag 27 februari 2024 - 18:48
Tuinprins

Tuinprins

Planten schieten weer uit maar de nieuwe groei is zeer gevoelig voor hagelschotziekte en meeldauw. Ziet er niet fraai uit.

Alternatief is dat je de struik opkroont zodat er een meerstammige struik/boom ontstaat. Opkronen: onderste takken verwijderen tot een bepaalde hoogte.

Als je de struik snoeit dan a.u.b. niet met een kettingzaag. Ziet er lelijk uit. Gebruik hiervoor een takkenzaag.

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 27 februari 2024 - 19:54
esthervans19

Esthervans19

Ja hartelijk dank, de foto is niet heel duidelijk. Maar het is inderdaad een uitgegroeide laurierkersstruik. Kan ik hem hem bij de hoofdstam gewoon afzagen tot bijv. 1.50?
(hij wil hem nl niet weg hebben helemaal)
En vanuit daar rondom de takken inkorten?
woensdag 28 februari 2024 - 08:25
PeterC

PeterC

Ik denk dat je dat gewoon kan doen, maar Tuinprins waarschuwt wel dat de nieuwe groei gevoelig is voor bladschot en meeldauw.
Volg zeker wel het advies van Tuinprins om dat met een takkenzaag te doen en niet met een kettingzaag.
woensdag 28 februari 2024 - 19:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon