menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Xanthoceras sorbifolium

Ga naar meest recente reactie

Ivor

Ivor

Hallo tuinliefhebbers,

Ik ben op zoek naar de Xanthoceras sorbifolium, of de "Chinese kastanje". Na een speurtocht op het internet blijkt deze nogal moeilijk verkrijgbaar. Schaars bekend en/of niet meer leverbaar. Weet iemand een kweker die deze wel kan leveren.
Ondertussen blijf ik vrolijk verderzoeken.

Hartelijke groet.

Ivor de Haan
vrijdag 1 maart 2024 - 13:55
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb ze van de week gezaaid. De zaden kiemen moeilijk vanwege de zwarte zaadhuid. Deze heb ik verwijderd. Nadeel hiervan is dat de zaden zonder zaadhuid gemakkelijk rotten, vooral als het substraat aan de natte kant is. We zullen zien ....

Voor de eetbare 'kastanjes' hoef je deze plant niet te hebben, zijn klein zoals op bijgevoegde foto is te zien. In China zijn selecties bekend met grotere 'kastanjes' . Wordt daar ook verbouwd als bron voor biodiesel.

Xanthoceras sorbifolium moet niet te nat staan. Is gevoelig voor verwelkingsziekte dus als de schimmel die deze aantasting veroorzaakt (verticillium) in je grond aanwezig is dan beter niet planten.

Gegroet, de tuinprins

Struiken & Bomen

zaterdag 2 maart 2024 - 06:42
Tuinprins

Tuinprins

Toevoeging: deze plant is lastig in een pot te kweken. Dit is een van de redenen waarom je deze plant weinig tegenkomt. Als je een exemplaar in pot koopt altijd controleren of de wortels goed zijn.
zaterdag 2 maart 2024 - 06:50
rosetteb

Rosetteb

Mijn ervaring: zaaien van vers zaad lukt het beste. Ik heb ze gezaaid in oktober met zaad rechtstreeks van een boom, 24u laten weken en de zaden die naar de bodem zakken zijn het beste. Ze kunnen dan nog eens geschuurd worden om de stugge zaadhuid zachter te maken. Zaden zijn allemaal gekiemd en ik kweek ze verder op in pot tot ze voldoende hoogte hebben om in volle grond te planten. Ik had nog zaden bewaard en later gezaaid en daar is geen enkele van gekiemd.

Groetjes
Rosette
zaterdag 2 maart 2024 - 12:36
Peterplant

Peterplant

Ik heb een jaar of 25 geleden deze plant bij Gidie van Vught uit Oirschot gekocht. Mooie plant, maar na een jaar of 6 vanwege warrige groei en spaarzame bloei weer verwijderd.
zaterdag 2 maart 2024 - 13:21
Peterplant

Peterplant

Op die plek staat nu trouwens een Pterostyrax corymbosa die voor mij beter voldoet.
zaterdag 2 maart 2024 - 13:23
Tuinprins

Tuinprins

Bij Xanthoceras sorbifolium kan de habitus/groeiwijze zeer verschillend zijn. Die warrige groei komt regelmatig voor maar je hebt ook planten die een mooie groeiwijze hebben. Op ouder leeftijd ontstaat dan een meerstammige boom.

https://www.treesandshrubsonline.org/articles/xanthoceras/xanthoceras-sorbifolium/

Gegroet, de tuinprins
zondag 3 maart 2024 - 08:02
WiPe

WiPe

Damien Devos in Anzegem heeft die in zijn catalogus staan. Bij Esveld op Bulk in Boskoop kun je die waarschijnlijk wel bestellen. Maar soms kun je die ook wel vinden bij liefhebbers die die op Marktplaats of 2deHands aanbieden.
maandag 4 maart 2024 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon