menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lariks verliest veel naalden

Ga naar meest recente reactie

Marion-Henny

Marion-Henny

In onze voortuin staat een lariks (minstens 20 meter hoog en 40 jaar oud). Deze verliest veel naalden. Vooral de overburen hebben hier last van, omdat het inloopt. Een lariks verliest altijd naalden, maar de laatste jaren lijkt het steeds erger te worden.
De buren vragen ons de boom te laten snoeien. Maar helpt dat wel? Even zijn er minder takken, daarna groeit het weer aan. Of hebben zij gelijk en is dit een oplossing?
Voor zover ons bekend is de boom gezond.
We hopen dat er iemand is die hier mee van weet.

Struiken & Bomen

maandag 4 maart 2024 - 13:47
WiPe

WiPe

Lariks is een naaldverliezende boom. Die is nu kaal en loopt in in het voorjaar opnieuw uit. Dit lijkt me eerder een ceder, zo te zien een blauwe Atlasceder. Die verliezen inderdaad het jaar rond hun naalden. Snoeien is geen oplossing voor dit probleem. Bovendien gaan snoeiwonden inrotten waardoor er op termijn andere, grotere problemen kunnen ontstaan.
maandag 4 maart 2024 - 14:36
Marion-Henny

Marion-Henny

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik begrijp eruit dat hier dus niets aan te doen is.
De boom heeft altijd al naalden verloren, maar de laatste tijd is het aanzienlijk meer.
Ik heb gehoord dat dit ook kan liggen aan de heftige klimaatwisselingen tegenwoordig. Dan weer veel water, dan weer grote droogte. Is dat zo, zouden we water kunnen geven in tijden van droogte. Denkt u dat dit het geval kan zijn?
Overigens krijgt de boom niet veel zon. Staat op het noorden.
dinsdag 5 maart 2024 - 10:13
PeterC

PeterC

De boom groeit en hoe groter die wordt, des te meer naalden zal hij verliezen.
dinsdag 5 maart 2024 - 21:35
Marion-Henny

Marion-Henny

Dank voor uw reactie.
woensdag 6 maart 2024 - 11:43
WiPe

WiPe

Ceders kunnen doorgaans goed tegen droogte en hitte. Die kan eerder last hebben van schimmels op de naalden omwille van het koude en natte weer van de zomer dan van droogte. Op basis van de foto's kan ik niet zo meteen veel meer zeggen.
woensdag 6 maart 2024 - 23:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon