menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode kerspruim met schimmel

Ga naar meest recente reactie

pat456

Pat456

Goedendag,
onze rode kerspruim heeft een schimmel op diverse takken van de boom en aan sommige delen groeien geen nieuwe takken of bladeren meer. Aan andere takken groeit het nog als normaal.
Weet iemand wat voor ziekte dit is en eventueel hoe te behandelen?

mvg
Pat456

Struiken & Bomen

zaterdag 9 maart 2024 - 13:05
Carib

Carib

Boomgaardvuurzwam. Komt veel voor bij de prunus cerasifera. Je hebt hem zo te zien ook zwaar gesnoeid. Een prunus houdt niet van (zware) snoei en wordt dan gevoelig voor aantastingen. Is niks meer aan te doen behalve rooien.
zaterdag 9 maart 2024 - 17:11
pat456

Pat456

Dank je wel Carib. Dat is inderdaad hetzelfde.
Ik had alleen dode takken gesnoeid, maar er is steeds meer. Nu begrijp ik dat er verder niet veel aan te doen is.
Heeft het zin om de dode takken eraf te halen of gaat de zwam dan alleen maar sneller door het nog "goede" deel van de boom?
zaterdag 9 maart 2024 - 20:04
Carib

Carib

Als je de zwammen ziet, zit de schimmel al in de hele boom.
zaterdag 9 maart 2024 - 20:48
Tuinprins

Tuinprins

Die dode takken (die zijn verwijderd) zijn zeer waarschijnlijk een gevolg van de aantasting die bekend staat als Monillia. Nederlandse naam: tak- en bloesemsterfte. Komt via de bloesem de plant binnen. Monillia zorgt voor het afsterven van de takken. Dit kan een klein takje zijn maar ook grotere gesteltakken. Komt de laatste 10 jaar zeer veel voor bij sierkersen maar ook bij eetkersen en pruimen. Bij de laatsten kan de aantasting ook voorkomen op de vruchten en we spreken dan van Monillia-rot.

Monillia verzwakt de boom en maakt deze vatbaar voor andere aantastingen zoals de boomgaardvuurzwam.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 maart 2024 - 08:31
WiPe

WiPe

Ik zou het verband tussen Monilliose en boomgaardvuurzwam niet te groot maken. Het is eerder uitzonderlijk dat Monilliose de trigger van boomgaardvuurzwam is. Te zware snoei is doorgaans de belangrijste oorzaak.
maandag 11 maart 2024 - 21:53
pat456

Pat456

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga nog wat proberen te redden, maar anders zit er niets anders op dan de boom weg te halen.
woensdag 13 maart 2024 - 08:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon