menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krentenstruik uitlopers

esthervand27

Esthervand27

Goedendag,
Vorig jaar hebben wij een vrij grote krentenstruik van 3 meter hoog verplaatst naar onze achtertuin. Op 1 stam na gaf hij geen blad. Nu zie ik uitlopers bovenin de boom, maar ook veel uitlopers aan midden en onderkant van de stammen. Ik wil dat de boom vooral bovenin uitloopt. Moet ik de uitlopers midden en onderin weghalen zodat hij zijn kracht gebruikt voor bovenin of dood ik dan de struik?
vrijdag 15 maart 2024 - 13:26
Tuinprins

Tuinprins

Door die uitlopers weg te halen dood je de struik niet.

Of je die nu al moet weghalen is een keuze die je kunt maken. Enerzijds: door ze te laten zitten geef je de boom meer gelegenheid zich te herstellen van de verplantingsoperatie. Anderzijds: door de uitlopers nu weg te halen heb je nauwelijks snoeiwonden.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 maart 2024 - 06:48
WiPe

WiPe

Je mag die niet te snel weghalen. Als ik het goed begrijp is die flink gesnoeid bij het verplanten? Dat zou in ieder geval verklaren waarom die op die manier uitloopt. In dat geval zijn het allemaal jonge scheuten die uitschieten. Lat die n nog staan, zodat de plant voldoende koolstof kan opslaan. Dat is belangrijk om te overleven.

Het enige wat je nu mag doen is bovenaan. Zorg dat de nieuwe twijg op de top vrij staat. Als er meer dan een komt, snoei je de andere weg. Van de zomer kun je alle andere twijgjes inkorten tot ongeveer halverwege. In de bovenste helft kun je dan de helft van de scheuten uitdunnen. En pas volgende jaar, wanneer de boom door de ergste stress door geraakt, snoei je de andere scheuten aan het eind van de zomer weg. Ik ga je niet tegen houden als je die er nu allemaal wil afhalen, maar de kans is groot dat de boom het dan niet overleeft.
zaterdag 16 maart 2024 - 07:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon