menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roodbruin blad bij Viburnum

Ga naar meest recente reactie

EvL

Tekst aangepast

EvL

Hoi,
Afgelopen september heb ik 2x viburnum tinus Eve Prins voor een klein prijsje op de kop getikt. Sindsdien zijn ze volgens mij niet gegroeid. Ze hebben afgelopen winter ook niet gebloeid. Een van de twee heeft een beetje herfstkleur achtig blad sinds enkele weken na het planten. Ik dacht; dat valt er wel af en vernieuwd wel.

Dit gebeurt echter niet. Beide planten leven nog wel (stukje van een tak afgekrabd om te checken). Heeft iemand enig idee wat dit is? Zou ik ze nog kunnen laten staan of kan ik ze beter vervangen? Ze staan in kleigrond wat verbeterd is met wat tuinturf, omdat de kleigrond anders veel te zwaar is.

Struiken & Bomen

dinsdag 19 maart 2024 - 12:53
EvL

EvL

Dit is de nog groene plant

Struiken & Bomen

dinsdag 19 maart 2024 - 12:54
Tuinprins

Tuinprins

Plant heeft armoede gehad toen die in pot stond. Daarom heb jij die planten ook goedkoper gekregen. Die rode bladkleur is typisch voor Viburnum tinus die te lang in een te kleine pot heeft gestaan. Trekt komend groeiseizoen wel weer bij mits de plant goede wortels heeft.

Viburnum tinus groeit in de periode april --september/oktober. Toen jij jouw plant hebt uitgeplant was het groeiseizoen voorbij.

Geduld is zoals bijna altijd een schone zaak!


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 maart 2024 - 18:19
dries944

Dries944

Kleigrond verbeteren met tuinturf lijkt me raar, beiden houden veel vocht vast wat nefast kan zijn in een natte winter die we nu wel degelijk gehad hebben. Compost werkt veel beter ma bij kleigrond leg je die beter op de grond en niet in het plantgat,anders grote kans dat de plant verzuipt.
dinsdag 19 maart 2024 - 21:05
EvL

EvL

Hartelijk dank beiden!
Dan wacht ik het af.

De tuinturf is op advies wat door de bovenlaag gemengd, niet in het plantgat zelf (dit is alleen gedaan bij de zuurminnende planten in mijn tuin)????
woensdag 20 maart 2024 - 18:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon