menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurwilg verliest sapstroom

Ga naar meest recente reactie

katjadeceu11

Tekst aangepast

Katjadeceu11

Onze treurwilg is zo’n 70 jaar oud en ziet er dit jaar niet goed uit. We zien door de boom heen wat we nooit konden in de voorbije jaren, hij heeft duidelijk minder blaadjes. De blaadjes vertonen ook bruine vlekken en zijn ietwat gekruld. En er is ook een sapstroom langs de zijkant van de boom.
Is dit het einde van onze boom? Moeten we hem volgend jaar terug snoeien of net niet?

Struiken & Bomen

dinsdag 4 juni 2024 - 10:19
Tuinprins

Tuinprins

Dit is de schimmelaantasting Marssonina salicicola. Het zorgt voor bladvlekken en necrotische (kankerachtige) plekken op de takken. Bij een ernstige aantasting zien we bladval en dat de boom dun in het blad staat.

https://www.ipmimages.org/browse/subthumb.cfm?sub=13476&host=11587

Marssonina salicicola zien we vooral optreden in regenrijke periodes waarbij het blad lang nat blijft. Verspreiding in de boom gebeurt vooral doordat waterdruppels van aangetast blad op niet aangetast blad komen.

Er is weinig wat je aan Marssonina kunt doen. Voor de gewone consument zijn er geen goed werkende chemische middelen beschikbaar. Bovendien is spuiten met een chemisch middel bij grote bomen onmogelijk of zeer lastig.

In hoeverre Marssonina bij wilgen blijvend is (ieder jaar weer optredend) zou ik niet precies weten. De necrotische plekken op de takken zullen in ieder geval niet verdwijnen. Het is in ieder geval verstandig om het afgevallen blad goed op te ruimen omdat op deze bladeren de (onzichtbare) schimmelsporen zitten die een verdere verspreiding van deze aantasting veroorzaken.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 5 juni 2024 - 08:23
katjadeceu11

Katjadeceu11

Heel erg bedankt! Das geen fijne boodschap en nu kunnen we alleen hopen dat het volgend jaar niet meer is. We gaan dan wel hem laten snoeien, dan zijn we ineens van die kankerplekken op de takken vanaf.

Is het feit dat hij nu sap verliest een gevolg van de schimmel of is de schimmel kunnen gebeuren omdat hij verzwakt is door de sapstroom?

Struiken & Bomen

woensdag 5 juni 2024 - 13:00
Tuinprins

Tuinprins

De stam van de wilg ziet er wat gedraaid uit ('getordeerd' wordt dat bij stammen ook wel genoemd). Kan zijn dat er bij harde wind spanning in de stam ontstaat waardoor deze inwendig scheuren krijgt. Uit deze scheuren kan sap lekken dat op een gegeven moment via de schors naar buiten komt. Dit is echter gissen. In ieder geval heeft het lekken van sap niets te maken met Marssonina salicicola.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 5 juni 2024 - 15:12
WiPe

WiPe

Dat verlies van sap kan verschillende oorzaken hebben. Natte kern, kan veroorzaakt worden door bacteriën. Dat is relatief weinig schadelijk. Draineren kan meer problemen veroorzaken dan het bloeden zelf.maar ook schimmels als honingzwam of Phytophtora kunnen bloedingen veroorzaken. Meestal zijn die erg donker van kleur en veel schadelijker. Ik vermoed dat het eerder om natte kern zal gaan, wat op zich weinig schadelijk is.
donderdag 6 juni 2024 - 18:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).