menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierpeer + Japanse kornoelje meerstam + hortensia

Ga naar meest recente reactie

evamichiel17

Evamichiel17

Hoi,

Wij hebben onze tuin eind 2023 - begin 2024 laten aanplanten. Nu zien er een paar planten niet optimaal uit.

Ik heb daarom 3 vragen:

1. Sierpeer - Pyrus Calleryana Chanticleer
De meest linkse boom van onze leibomen ziet er maar verlept uit (zeker t.o.v. de andere). Bruine blaadjes, en veel minder blaadjes dan de andere bomen.

2. Japanse grootbloemige kornoelje "Schmetterling" - Cornus kousa meerstam
De blaadjes krullen sinds een week om. De bloemen daarentegen worden steeds mooier.

3. Hortensia Annabelle - Hydrangea arb. Strong Annabelle
De bladeren van onze hortensia zijn gelig, ik heb de indruk dat ze zich niet goed voelen en dat de kleur niet optimaal is.

Wat is er hier mis en wat kunnen we er aan doen?

Ik heb enkele weken geleden in onze tuin overal universele (organische) mestkorrels gestrooid bij de vaste planten. Dit deed ik ook rond de bomen.

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Vriendelijke groeten,

Eva

Struiken & Bomen

vrijdag 7 juni 2024 - 10:40
evamichiel17

Evamichiel17

Vergelijking met andere bomen
vrijdag 7 juni 2024 - 10:40
evamichiel17

Evamichiel17

Vergelijking met andere bomen:

Struiken & Bomen

vrijdag 7 juni 2024 - 10:41
evamichiel17

Evamichiel17

Hortensia:

Struiken & Bomen

vrijdag 7 juni 2024 - 10:41
evamichiel17

Evamichiel17

Kornoelje:

Struiken & Bomen

vrijdag 7 juni 2024 - 10:41
evamichiel17

Evamichiel17

Kornoelje in zijn geheel:

Struiken & Bomen

vrijdag 7 juni 2024 - 10:42
Peterplant

Peterplant

Controleer of de peer niet te diep geplant is.
Geef meer organische mest aan je Strong Annabelle. Dat werkt trouwens langzaam maar zeker. Het kan weken duren voor je resultaat ziet.
Bladeren van Cornus kousa zijn altijd wat gevouwen of zo gekruld van model.
vrijdag 7 juni 2024 - 13:33
evamichiel17

Evamichiel17

Dag Peterplant,

Bedankt voor je reactie!

Hoe diep is 'te diep' geplant?
vrijdag 7 juni 2024 - 13:51
Tuinprins

Tuinprins

Bij bomen mag de wortelaanzet (daar waar de bovenste wortels van een boom beginnen) maar net onder de grond zitten.

Cornus kousa heeft vaker van dat hangende, wat gekrulde blad. Heeft toch vooral met het weer te maken. In de volle zon doen ze dat meer dan in de halfschaduw. Is niet iets om je echt zorgen over te maken.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 juni 2024 - 19:26
WiPe

WiPe

Bij die peren beginnen bij alledrie de bomen de takken precies op dezelfde hoogte. Dat ziet er goed uit, maar ik heb al eerder meegemaakt dat om dat voor mekaar te krijgen een of meerdere bomen dieper geplant werden. Ik durf er geld op inzetten dat dat bij jou ook gebeurd is.

De wortelhals, de plek waar de wortels beginnen, moet gelijk met het maaiveld zitten. Vaak zit zo'n boom ook nog eens te diep in de kluit of de pot waardoor die ook te diep zit als je die aanplant met de bovenkant van de kluit gelijk met het maaiveld. Je moet dus echt zoeken naar de plek waar de wortels beginnen en niet naar de bovenkant van de kluit.
vrijdag 7 juni 2024 - 21:40
evamichiel17

Evamichiel17

Ik heb de meest linkse uitgegraven tot ik wortels tegenkwam. Is het ok als ik die zo laat liggen?

Bij de rest was dat vrijwel direct het geval onder de grond dus die heb ik zo gelaten.

Struiken & Bomen

zondag 9 juni 2024 - 16:34
WiPe

WiPe

Dat is onvoldoende. Het grootste deel van de kluit is nog steeds bedekt met te veel grond waardoor de wortels te weinig zuurstof krijgen. Haal die grond over de volledige kluit weg. In het najaar kan je dan de boom herplanten.
zaterdag 15 juni 2024 - 11:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).