menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezondheid japanse sierkers

Ga naar meest recente reactie

Ruvo

Ruvo

Goedenavond,

Desondanks de schitterende bloei elk jaar, maken wij ons zorgen over onze japanse sierkers. Er zijn meerdere zwammen te zien, en onderin de stam is een uitholling. Sinds wij hier wonen heeft de boom scheef gestaan. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Struiken & Bomen

donderdag 4 juli 2024 - 21:41
Ruvo

Ruvo

Foto 2

Struiken & Bomen

donderdag 4 juli 2024 - 21:42
Ruvo

Tekst aangepast

Ruvo

Zijkant

Struiken & Bomen

donderdag 4 juli 2024 - 21:42
Ruvo

Tekst aangepast

Ruvo

Zwammen

Struiken & Bomen

donderdag 4 juli 2024 - 21:42
Ruvo

Tekst aangepast

Ruvo

Zwammen

Struiken & Bomen

donderdag 4 juli 2024 - 21:43
Ruvo

Ruvo

Uitholling:
donderdag 4 juli 2024 - 21:43
Ruvo

Ruvo

...

Struiken & Bomen

donderdag 4 juli 2024 - 21:44
Carib

Carib

Dit is geen sierkers, maar een Prunus cerasifera 'Nigra', een kerspruim. Deze boom houdt niet van snoei en zo te zien is deze boom meermalen zwaar gesnoeid geweest.
De boom is hierdoor besmet met de boomgaardvuurzwam. Op het moment dat de zwammen aan de buitenkant zichtbaar worden zit het al in de hele boom. Op den duur gaat de boom eraan ten onder.
donderdag 4 juli 2024 - 23:32
Patrikc

Patrikc

Op den duur gaat de boom eraan ten onder


Klopt, en dat is onomkeerbaar.

Maar tot het zo ver is kan je nog jaren, mogelijk zelfs tientallen jaren genieten van de jaarlijkse prachtige bloei.
vrijdag 5 juli 2024 - 09:43
WiPe

WiPe

Nuance: de boom sterft niet door boomgaardvuurzwam. Die maakt het hout bros, waardoor er op termijn takken uitbreken. Normaal gesproken kan die boom daar opnieuw doorheen groeien en vanaf de stambasis nieuw schot vormen dat opnieuw kan uitgroeien. Alleen is er nauwelijks iemand die de boom in die fase nog behoud. De boom gaat met andere woorden eerder ten onder door de keues die gemaakt worden dan door de zwam op zich.
zaterdag 6 juli 2024 - 16:22
Ruvo

Ruvo

Dank voor de reacties. Interessant om te leren. Ik zal het beperkt snoeien/onderhouden, zodat de kerspruim niet tegen de gevel & ramen kan vallen. Wellicht kunnen we er nog jaren van genieten.
zaterdag 6 juli 2024 - 16:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).