menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaten bladeren vijgenboom

Bas1992

Bas1992

Mijn vijgenboom heeft overal zwarte vlekken en gaten. Ik heb geprobeerd zelf een diagnose te stellen, maar kom er niet helemaal uit.

Kan een van jullie zien wat er is? Ik dacht zelf aan de beruchte vijgenskeletteermot, maar ik zie nergens wit web.

Struiken & Bomen

zaterdag 20 juli 2024 - 16:56
leerling

Leerling

Mijn manier van aanpak: als ik geen bedreigende oorzaak vind en de plant er niet onder lijdt, doe ik niets.

Als ik vijgenskeletteermot in onze vijg vind, grijp ik in. Dit jaar hebben we die nog niet gezien, dus vermoed ik dat die niet dol is op dit weer.

Er zitten gaatjes in heel wat planten in onze tuin.
Vorige week landde er ineens een klad staartmeesjes in ons amandelboompje om er bladluizen te komen eten. Ik had die vogels tot dan toe alleen in de winter gezien.
Een wandelaar wees me op de gaatjes in onze haagbeuk. Ik wees hem op de pimpelmeesjes die vlakbij zaten.

Tuinen in magazines of websites zien er altijd "perfect" en "netjes" uit.
Ik snap niet dat dat nog altijd statussymbolen zijn.

Geef mij maar de gaatjes. Ik zie massa's (piep)kleine en daardoor ook grotere dieren in onze tuin. Sommige helpen gaatjesmakers in toom te houden.
De planten lijden er niet onder en wij genieten.
maandag 22 juli 2024 - 01:11
Bas1992

Bas1992

Bedankt voor je reactie. Uiteraard zijn insecten en vogels welkom om van onze tuin te genieten, ookal gaat het ten kosten van de visuele conditie van de tuin.

Zolang de Vijg er zelf niet onder lijdt, is het goed!
dinsdag 23 juli 2024 - 12:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).