menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HELP! Laurier is ziek

Ga naar meest recente reactie

kevin192

Tekst aangepast

Kevin192

Hallo allemaal!

Wij hebben een mooie Laurier, maar deze lijkt niet helemaal in orde. Wat kunnen wij doen om zijn of haar glorie te herstellen?

- Sommige blaadjes zijn gekruld, en daar lijkt wat schimmel in te zitten
- Wat "dieper" in de boom zijn er geel/bruine blaadjes
- Sommige blaadjes lijken wat te zijn opgegeten?
- Sommige blaadjes hebben zwart/bruine stipjes

(ik kan slechts één foto per keer uploaden, dus ik plaats wat reacties met foto's)

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2024 - 22:24
kevin192

Kevin192

Bruine blaadjes

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2024 - 22:25
kevin192

Kevin192

Witte schimmel?

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2024 - 22:26
kevin192

Kevin192

Zwart/bruine stipjes

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2024 - 22:27
kevin192

Kevin192

Opgegeten?

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2024 - 22:27
Tuinprins

Tuinprins

Die witte plekjes kunnen een beginnende wollige dopluis aantasting zijn. Het beste dooddrukken en de struik de komende tijd regelmatig controleren.

Als die grijze plekjes echt in het blad zelf zitten: bladvlekken. Die rode plekjes op de 4de foto zijn beginnende bladvlekken.
Bladvlekken ontstaan in de regel als het blad lang nat blijft. Aangezien het de afgelopen maanden veel heeft geregend, is het optreden van bladvlekken niet uitzonderlijk. Heel veel bomen en struiken hebben momenteel bladeren waar verkleuringen en bladvlekken op voorkomen. Aangezien de oorzaak primair aan het weer ligt, is er momenteel weinig wat je daar aan kunt doen. Spuiten met een schimmelwerend middel kan helpen maar bij een kleinschalige aantasting zou ik daar niet aan beginnen.


Geel blad in het midden van de plant: volkomen normaal verschijnsel. Veel mensen denken dat een wintergroene plant ieder blaadje ten eeuwige dage vasthoudt maar dat is niet zo. Periodiek sterft er blad af. Dit kan komen door lichtgebrek maar veel wintergroene planten kennen ook zgn. 'bladrui' waarbij er een klein deel van het blad wordt afgestoten. Bladrui treedt vaak op in de tweede helft van de lente maar kan eigenlijk het hele jaar voorkomen.
Kortom: niet iets om je druk over te maken aangezien het hier om een natuurlijk verschijnsel gaat.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 25 juli 2024 - 12:48
Peterplant

Peterplant

Het gaat hier om de laurierbladvlo, die veroorzaakt de krulling en de witte kleur.
donderdag 25 juli 2024 - 13:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).