menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paddenstoel groei op walnotenboom

Halagasch

Halagasch

Goedemorgen,

Mijn oom heeft een oude walnotenboom waar sinds dit jaar paddenstoelen op groeien. Zie foto bijgevoegd. De boom ziet er verder nog goed uit, normale bladeren, geen bladverlies, walnoten groei normaal. Alleen vorig jaar was de oogst zeer beperkt, maar ik heb begrepen dat andere walnotenbomen hier ook last van hadden dus daar heb ik niks achter gezocht. Ik heb begrepen na een zoektocht op internet dat paddenstoelen op bomen eigenlijk altijd een slecht teken zijn. Mijn vraag is, kan hier toch wat aan gedaan worden? Of weet iemand welke paddenstoel soort dit is zodat ik gericht verder kan zoeken?

Alvast bedankt,
Halagasch

Struiken & Bomen

maandag 30 september 2024 - 10:19
Tuinprins

Tuinprins

Er is daar in het verleden een zeer dikke tak verwijderd. Dat moet je niet doen bij walnoten. Callus kan de grote snoeiwond slechts langzaam overgroeien. Gevolg is dat allerlei schimmels zich kunnen vestigen op de snoeiwond en zo naar binnendringen. Wijze les: NOOIT dikke takken verwijderen van een walnotenboom. Maximale dikte van een te verwijderen tak mag niet groter zijn dan de dikte van een menselijk onderbeen.

Hier kan je verder weinig aan doen. De schimmel van de paddenstoel zit immers al in de stam: de paddenstoelen zelf (aan de buitenkant) zijn slechts de bloeiwijze van de schimmel.

Het is echter niet zo dat de boom op korte termijn omwaait of doodgaat. Daar gaan in de regel flink wat jaren overheen. Mijn advies zou zijn om de boom in de gaten te houden en als die dun in het blad komt te staan of als er in de kruin takken afsterven de boom te laten kappen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 30 september 2024 - 14:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).