menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote hoeveelheden bodemdieren

Ga naar meest recente reactie

HannahJ

Tekst aangepast

HannahJ

Hoi!

Ik kon echt niet meer wachten, en ben inmiddels op verschillende plekken in de tuin aan de slag gegaan. Zeker vandaag met 18 graden en zon was stilzitten echt niet mogelijk...

Nu valt me op dat ik dit jaar heel veel grondleven heb (tuin is pas 3 jaar oud, was daarvoor tegels - dus ik leer telkens iets nieuws). Zodra ik ergens een plantje zet, zevenblad verwijder of wat oude afgestorven stengels opruim wemelt het van de wormen, pissebedden, spinnen etc. Echt opvallend veel meer dan vorige 2 jaren. Nu was ik eerst erg blij (de grond voelt in m'n handen ook gewoon heel prettig en luchtig) maar las ik vervolgens dat dit een teken kan zijn van overbemesting, en zelfs een issue kan zijn voor tuinders? (Specifiek: "wormenhopen"). Ik heb dit jaar nog niet bemest, maar wilde dus vragen wat jullie zouden doen. Veel algemene "dit moet je doen in Maart" lijstjes zeggen namelijk dat ik extra voeding aan de bodem moet toevoegen, maar zouden alle dieren een teken kunnen zijn dat ik dat beter nu niet doe? Scheelt natuurlijk weer tijd, geld en milieu.. De planten staan er redelijk bij: alles staat in de knop/loopt uit, maar tegelijk is het nog erg vroeg om er wat over te zeggen.

Veel dank voor jullie inzichten!
donderdag 14 maart 2024 - 21:46
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Nee hoor, wees maar blij, een goed bodemleven is geen teken van overbemesting.

Het valt me ook op dat ik veel bodembeestjes zie, met het weer van het voorbije half jaar vreesde ik al dat ze verdronken waren
donderdag 14 maart 2024 - 22:14
leerling

Leerling

Mooi dat je al dat bodemleven opmerkt!

Net zoals jij merkte ik al die kleine beestjes op wanneer ik begon te wieden. En ik voelde me schuldig, omdat ik, eigenlijk om puur cosmethische redenen en groepsdruk, hen van hun thuis beroofde.

Ken je de app Obsidentify al? Als ik beestjes of "wilde" planten zie die ik nog niet ken, neem ik er via Obsidentify een foto van (soms meer dan één). Dikwijls krijg je dan meteen de naam en meestal ook een link naar meer informatie. Boeiend en heel leerrijk. En tegelijkertijd ook een hulp voor wetenschappers die graag weten wat waar leeft.

Onze biodiversiteit staat onder enorme druk en onze tuinen kunnen een belangrijke rolspelen in het behoud ervan. Hoe meer mensen weten over al dat kleine grut, hoe meer ze inzien hoe belangrijk het is.

Voor België: https://waarnemingen.be/apps/obsidentify/
Voor Nederland: https://waarneming.nl/apps/obsidentify/
Je kan de taalinstelling gemakkelijk aanpassen.
vrijdag 15 maart 2024 - 11:44
HannahJ

HannahJ

Dank voor de tips!

@PatricK; dus begrijp ik goed dat jij alsnog zou bemesten in de border?

@Leerling; leuke app! Dank voor de tip, heb hem meteen geïnstalleerd en ben heel benieuwd wat ik zoal tegen ga komen. Ik las overigens online dat de bodem minimaal verstoren (klein stukje per keer, niet diep en niet gehele oppervlakte tegelijk (zoals wanneer je een plantje plaatst of iets anders verwijderd)) geen kwaad kan zolang het de afgelopen 3 dagen en komende 24 uur niet vriest, omdat het bodemleven dan de tijd heeft zich weer in de diepere lagen terug te trekken. Zal de bron proberen terug te vinden, maar hier hielp die notie een beetje bij het schuldgevoel verder dacht ik om er maar weer wat mulch op te leggen; goed tegen de plantjes die ik liever niet heb (zevenblad en brandnetel), goed tegen de droge zomers en een heel fijn huisje voor mijn bodemleven. Maar ik ben absoluut lerende, dus als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.
vrijdag 15 maart 2024 - 13:57
dries944

Dries944

Meststoffen zou ik niet toevoegen , is slecht voor het bodemleven en maken de planten lui en meer vatbaar voor plaagdieren en schimmels. Alleen bodemverbeteraars zoals compost,koemestkorrels,bladeren,houtsnippers of anders organisch materiaal gewoon op de bodem leggen is ideaal. Het is de bedoeling dat je de bodem voed en niet de planten! Het vele bodemleven zorgt dan dat je planten voldoende voedingsstoffen binnen krijgt dus je krijgt sterke planten. En je bodem krijgt een betere structuur en kan meer vocht vasthouden.

Bij organische meststoffen heb ik sterke twijfels of dit ook goed is voor het bodemleven, lijken mij gewoon meststoffen omhuld met wat organisch materiaal.
vrijdag 15 maart 2024 - 22:10
leerling

Leerling

@Hannahj
Ja, de bodem zo min mogelijk verstoren is het ideale scenario, maar niet altijd uitvoerbaar.
'k Heb een stuk tuin verwaarloosd en kweek (Elytrigia repens) heeft daar gebruik van gemaakt om al de rest te overwoekeren. Dat krijg je er helaas op die manier niet terug uit. Die wortels gaan te diep, zijn te lang en kruipen overal onder en tussen.
Dat is echt alles weer uitgraven, de wortels van wat er nog overblijft van de gewilde planten goed nakijken op kweekwortels (zijn gelukkig gemakkelijk te herkennen), terugplaatsen en de volgende jaren weer goed in't oog houden.

Als je zevenblad en brandnetels weg wil, helpt mulchen niet. Zelfs door een laag van 10 cm groeiden ze hier gewoon doorheen. Dus die trek je beter uit.
Brandnetels hebben opppervlakkige, stevige wortels, dus dat gaat vrij gemakkelijk. Ze staan nu nog laag, zodat je minder last hebt van zwiepende stengels.
Zevenblad wieden gaat het gemakkelijkst wanneer de wortels vlot uit de grond komen. Hier (droge zandgrond) gaat dat quasi vanzelf in droogteperiodes. Onze vorige tuin had leemgrond en daar ging wieden vlotter als de grond vochtig was.
Als wortels weghalen niet kan, dan is de bladeren blijven wieden het milieuvriendelijkste alternatief. De plant moet dan energie uit de wortels halen om weer voor bovengrondse groei te zorgen. Als die bovengrondse groei niet snel genoeg de wortels weer kan voeden, zullen die uiteindelijk het loodje leggen.

Brandnetel groeit uitbundig op het perceel achter onze tuin, maar anders zou ik er een (afgebakend) hoekje voor vrij houden in onze tuin. 't Is een waardplant voor verschillende vlinders en van de jonge blaadjes kan je (o.a.) lekkere en gezonde soep maken.
Zevenblad mag hier, op een beperkt stukje, ook gecontroleerd zijn gang gaan. Ik vind de bloemen mooi en ik zie er heel wat verschillende soorten bestuivers op. De plant zou zich hier niet/nauwelijks voortplanten d.m.v. zaden, dus de bloemen vormen geen gevaar voor verdere verspreiding. En ook deze plant is eetbaar en gezond: de Romeinen hebben hem op veel plaatsen geïntroduceerd als groente voor hun troepen. Je kan jonge blaadjes bij een salade doen (net zoals o.a. de veldkers die nu weer volop groeit), er soep of stampot mee maken en meer.
(Gewoon even zoeken op "brandnetel recepten" of "zevenblad recepten").

Mocht je nieuwsgierig worden naar welke "on"kruiden je nog meer kan eten, dan is https://pfaf.org een goede startplaats. Ja, de site is alleen in het Engels, maar met eenvoudig knip en plakwerk naar https://www.deepl.com/en/translator/l/en/nl hoeft dat geen probleem te zijn. Wat ik goed vind aan die website is dat ze niet alleen aangeven hoe eetbaar/geneeskrachtig/bruikbaar een plant is, maar dat ze er ook wetenschappelijke referenties bij geven.

Als je verder zoekt, blijf dan alert voor kwakzalverij. Het is bv. niet omdat een blad levervormig is dat de plant goed is voor je lever.

Wat bemesten betreft: ik mulch hagen en struiken. Verder gebruik ik compost, vorral in de vierkantemeterbakken.
Daarnaast groeien hier vooral planten die het hier zonder hulp naar hun zin hebben.
Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de kalmia (o.w.v. emotionele redenen) die wat extra voeding voor zuurminnnende planten krijgt.
zaterdag 16 maart 2024 - 00:44
HannahJ

HannahJ

Heel informatief dit, dank aan beide voor de uitgebreide reactie en tips!

Ik vrees dat als ik bemesten zeg, ik idd koemest of compost bedoel. Maar dat mulchen (deels met eigen groenafval) ook eindigt als voeding voor de bodem lijkt dan eigenlijk een perfecte oplossing (en ook logisch ). Dus dank voor die tip! Waarom maken meststoffen planten trouwens vatbaar voor schimmels en ziekten?

@Leerling; ah goed om te weten dat brandnetel en zevenblad wel zinvol zijn voor vlinders! Dan ga ik toch kijken of ik ze een klein beheerst plekje kan geven. Ze staan idd massaal op het stuk gemeentegroen dat grenst aan mijn tuin, dus vandaar dat ze telkens ook bij mij oppoppen. Ik had begrepen dat 5 cm mulch al voldoende is om het onkruid veel zwakker te maken als hij boven de mulchlaag uit komt, waardoor het makkelijker te beheersen is. Maar ik begrijp uit jouw bericht dat dat niet klopt?

Ik trek idd meestal het onkruid met wortel en al eruit, en als dat niet lukt breek ik de stengel zo laag mogelijk af om de fotosynthese te remmen en de plant zo uit te hongeren.

Dank voor de link met eetbaar onkruid! Ik ga het combineren met de andere app die je aanraadde!

Veel dank!
Hannah



zondag 17 maart 2024 - 12:57
dries944

Dries944

@Hannah
Het is vooral stikstof die het grootste probleem vormt, Dan steekt de plant vooral energie in groei en bladmassa,veel minder in verdediging tegen ziektes en plagen.
Hierbij een interessante lezing,wel lang maar zeker de moeite waard vind ik. Het gaat vooral voor de moestuin maar dat kan je ook doortrekken naar siertuinen.
https://www.youtube.com/watch?v=qkV2cu50nOo&t=4842s
zondag 17 maart 2024 - 15:56
leerling

Leerling

Een laag van 5 cm mulch zal heel wat onkruiden onderdrukken, maar wortelonkruiden groeien er los doorheen.

Als je eerst een laag bruin karton aanbrengt en daar dan een dikke laag mulch over, heb je meer kans dat het goed komt. (Werkt vooral goed op grotere oppervlakten. Zie bv. https://yggdra.be/hoe-moet-ik-afdekken/ voor meer uitleg.)
zondag 17 maart 2024 - 17:12
HannahJ

HannahJ

Wat een fijn forum dit, ik leer al zoveel

Dank beide voor de info! Ik ga de filmpjes kijken
zondag 17 maart 2024 - 18:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon