menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Depri dode grond

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Bij het plaatsen van een keerwand aan de rand van onze tuin zijn nogal wat problemen opgedoken in de vorm van massa's afval die de vorige eigenaars hier "begraven" hebben en een bezinkput die rot is en aan vervanging toe is.
De werken liggen even stil tot er weer een gaatje in de agenda van de grondwerkers is.

Door omstandigheden (niet te wijten aan de grondwerkers) is naast de achtertuin ook een van de zijtuinen momenteel veranderd in een zandvlakte.
Oude wortels die aan de oppervlakte kwamen piepen zijn al zoveel mogelijk verwijderd. Na het werk is het 's avonds is het te donker, maar in het weekend probeer ik zoveel mogelijk oppervlakkig rotzooi (plastic, metaal en stenen) te verwijderen door met een rijf door het zand te gaan. Behoorlijk deprimerend wat er allemaal boven komt.

Ik hoopte dit weekend onze nieuwe beukenhaag en een boel fruitplanten die ik onlangs gekocht heb te kunnen planten, maar het mocht niet zijn. 'k Heb de beukenhaag voorlopig ingekuild in de hoop dat die het alsnog haalt. De fruitplanten staan nog in potten.

Bedoeling is om op de zandgrond een vruchtbaardere laag aan te brengen, maar als ik de woestenij bekijk, zinkt de moed me toch een beetje in de schoenen. We hebben al een paar struiken, die we opzij hadden laten zetten, teruggeplaatst in een mengeling zand met plantgrond en er een laagje compost rond gestrooid. In de kuilen die we gegraven hebben vonden we niet één regenworm, duizendpoot of wat dan ook. Het bodemleven lijkt wel dood.

(Hoe) krijgen we dit weer goed?
maandag 17 november 2014 - 02:03
RdB

RdB

Compost, daarna compost en dan wederom compost, dit enige malen herhalen...

De natuur is erg veerkrachtig, voor je het weet bloeit het bodemleven weer,

Ruud
maandag 17 november 2014 - 13:06
Patrikc

Patrikc

Ik kan daar maar 1 ding aan toevoegen:

'De beste meststof is het zweet van de tuinman', tenminste als die tuinman niet vergeet wat Ruud hierboven zegt
maandag 17 november 2014 - 16:23
leerling

Leerling

k Hoop dat het zweet van een tuinvrouw even goed zal werken.

Op naar het containerpark voor compost dan maar, want die oppervlakte is te groot voor de opbrengst van mijn compostbakken.

Bedankt voor de morele steun.
maandag 17 november 2014 - 22:47
deHaan

DeHaan

Het zweet van een tuinvrouw werkt net zo goed.
dinsdag 18 november 2014 - 17:06
leerling

Leerling

Gelukkig maar.
dinsdag 18 november 2014 - 23:10
diety

Diety

Ik wens u veel courage, zulk werk is het niet moeilijk om u te verwarmen .
Maar de moeite zal wel beloond worden moet je maar denken .
Zou het niet goed zijn om wat koemest in te werken als dat mogelijk is om aan te geraken ?
verder nog veel werk genot.
woensdag 24 december 2014 - 09:54
leerling

Leerling

Bedankt voor de suggestie, diety.

Wat is het voordeel van koemest t.o.v. compost?

Er is 24 december een toplaag van zwarte grond met compost over gelegd. Hopelijk helpt dat.

Alleen heeft men die toplaag ook gebruikt om op te hogen (wat niet overal de bedoeling was). Op de meeste plaatsen geeft dat geen probleem, maar mijn compostbakken zitten nu ruim 30 cm onder de grond en op sommige stukken zakte ik ruim 20 cm de grond in. Geen idee of dat wat te maken heeft met de overvloedige regenval voorafgaand aan de sneeuw.
En helaas zijn een paar resterende bomen en struiken zo ook dieper komen te liggen. Wordt waarschijnlijk uitgraven en herplanten.

Nog heel veel werk aan de winkel.

zondag 28 december 2014 - 00:23
diety

Diety

Koemest is goed voor structuur van je grond te verbeteren.
ik bemest mijn grond om de drie jaar met paarde mest (moestuin).
en vind dat nog beter dan koemest vooral voor de rozen.
Ik werp dat een dun laagje in de maand oktober op de grond om in de maand maart in te werken .
Het mag met veel stro, ik heb daarmee goede ervaring mee maar ik denk dat het ook volgens de soort grond is .
Hier bij mij is het nogal zware grond.
Wat het inzakken van u grond betreft is het waarschijnlijk door het overvloedig water dat het losliggend grond naar beneden zakt.
Nog een fijn weekend.
zondag 28 december 2014 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon