menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavasteentjes in border

Ga naar meest recente reactie

anneke129

Anneke129

We zijn bezig met onze border opnieuw aan te leggen we zouden graag lavasteentjes gebruiken als bodembedekker maar we weten niet moeten we daar eerst worteldoek onder plaatsen of is dit niet nodig?

Mvg
Anneke
woensdag 29 maart 2023 - 16:50
leerling

Leerling

'k Zou geen worteldoek gebruiken. Volgens mij heet dat worteldoek, omdat planten er graag in wortelen:

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 29 maart 2023 - 18:50
PeterC

PeterC

Ik doe dat ook niet.
Tussen het asfalt van de straat en onze oprit is er een strook van zo een 2m. Dat is eigenlijk gemeentegrond.
Ik heb die strook een stuk uitgegraven, ik denk 10-15cm diep, zoiets, en dan opgevuld met steentjes. Die hebben de kleur van dolomiet maar het zijn echt keitjes.
Onze buren hebben hetzelfde gedaan maar onderaan worteldoek geplaatst en dan de steentjes er bovenop.

We zijn nu ruim 15 jaar later.
Er groeien onkruiden op de steentjes. Maar die komen niet van vanonder de laag steentjes naar boven.
In de loop van de tijd door de regen en door opwaaiend stof en door modder ed aan de banden van de wagens en door afspoelen van water van de oprit bij hevige regenval enz vult de ruimte tussen de steentjes zich geleidelijk aan op met aarde. In die aarde kiemen de onkruiden.

Dus of daar nu worteldoek onder ligt of niet maakt geen verschil. Maar met worteldoek zit je wel opgescheept met een hoop plastiek in je tuin.
woensdag 29 maart 2023 - 20:21
anneke129

Anneke129

vroeger lag er worteldoek en schors we jadden nooit geen onkruid. Ik vraag dit omdat het e ht een groot stuk is die we moeten doen en heb geen zin om iedere keer o lruid te plukken
donderdag 30 maart 2023 - 09:06
deHaan

DeHaan

Ik zou beslist geen worteldoek doen en ook geen steentjes.
Zet het stuk vol met planten, zodat het tegen elkaar groeit, dan ben je met 3 uur wieden in de maand klaar.
En in de zomer gaat het nog vlugger.
Uitgaande van 200m2
donderdag 30 maart 2023 - 12:02
leerling

Leerling

Zoals PeterC al schreef zullen er ook tussen schors en steentjes onkruiden gaan groeien. Tenzij je zowat in een woestijn woont.

Steentjes e.d. ogen in het begin netjes, maar ik ken geen plaatsen waar die er na een jaar of vijf nog zo uitzien.

M.i. ben je beter af met dikkere laag schors of houthaksel. Planten die daarin ontkiemen pluk je er moeiteloos uit en na een jaar of drie tot zeven - afhankelijk van de kwaliteit - kan je het eenvoudig terug aanvullen met een nieuwe laag.
(We doen dit bij mijn moeder. Werkt prima.)
Als er momenteel veel onkruid op die plek groeit, kan je onder die schors of dat hakselhout een laag bruin karton leggen. Dan kan er zeker geen licht aan de bodem en zullen de planten eronder doodgaan en mee verteerd worden door het bodemleven.
Degene die later je tuin erft zit dan in elk geval niet opgescheept met een berg stenen waar die er geen blijf mee weet, zeker als het om een groot stuk gaat.

Nog even meegeven dat de wortels op de foto vooral aan de onderkant van het worteldoek zaten.
donderdag 30 maart 2023 - 12:26
anneke129

Anneke129

Bedankt voor de info

vrijdag 31 maart 2023 - 09:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon