menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogels voederen

Ga naar meest recente reactie

LilianeM

LilianeM

Beste, ik heb in mijn tuin verschillende vogelsoorten op bezoek. Koolmeesjes, merels, spechten, Vlaamse gaai, mussen, roodborstjes, ze pikken allemaal graag een graantje mee. Wat me ergert is dat er spijtig genoeg een 12-tal duiven op bezoek komen en met het grootste deel van het eten weg zijn vooraleer de kleintjes ervan kunnen genieten.
Is er een manier om dit te vermijden?
Vriendelijke groeten,
Liliane
donderdag 11 januari 2024 - 13:59
dries944

Dries944

Van die kleine silo's of kleinmazig gaas gebruiken waar grote vogels niet doorkunnen.
Hier op deze site kan je van die silo's of voederkooien kopen.
Duiven vind ik ook irritante vogels ma die zijn ook lomp.
donderdag 11 januari 2024 - 20:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier bieden we voer zo aan dat duiven er niet bij kunnen.

We gebruiken twee voederstations als deze https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/33286/voederstation-wild-bird-tuinvogels-voederen met daaraan een vetbolhouder, een voederhuisje voor zaad en een waterschaal.
De voederhuisjes heb ik elders gekocht. Belangrijk voor mij zijn: gemakkelijk schoon te houden (om verspreiding van ziektes tegen te gaan), een dakje dat groot genoeg is om het voer droog te houden (helemaal lukt nooit), niet geschikt voor grotere vogels.

En achteraan staat ook een beschermkooi als deze: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/27917/beschermkooi-maxi-tuinvogels-56-cm. Daaronder staat een voedertafeltje en hangt een vetbolhouder. Op de kooi ligt een glasplaat van een oude koelkast, zodat het voer droog blijft.
Dat eten is vooral bedoeld voor grondvogels. De mazen zijn groot genoeg voor merels.
De vetbolhouder achteraan hing eerst ook aan het voederstation, maar daar kwamen dan ook halsbandparkieten mee-eten. Nu het in de beschermkooi hangt, kunnen ze er niet meer bij. Tot onze verbazing vond zelfs de grote bonte specht er wel vlot zijn weg weer naar.

Op de grond staan ook nog een paar zwarte plastic bakjes met water. Zwarte, omdat dat beter de zonnewarmte vasthoudt en het water daardoor iets minder snel bevriest. Die bakjes hebben schuine wanden, zodat ze het niet begeven onder de druk van het ijs en je het ijs er eenvoudig kan uithalen. En omdat er geen relief in zit, zijn ook die gemakkelijk schoon te maken.

Wat door de vogels uit de silo's gemorst wordt, wordt opgegeten door de grondvogels en soms nog door duiven, maar ik zie er nooit meer dan twee.
vrijdag 12 januari 2024 - 11:40
LilianeM

LilianeM

Dank U voor de tips. Ik ga al zeker een beschermkooi kopen en zien wat het resultaat ervan is.
Vriendelijke groeten!
zaterdag 20 januari 2024 - 12:04
Zeus

Zeus

Vraagje waarom probleem met duiven ?
zondag 11 februari 2024 - 16:05
LilianeM

LilianeM

Op zich heb ik er geen probleem mee, ze zijn echter sneller dan de kleine vogeltjes en eten alles in een mum van tijd op. Met een beschermkooi hebben de kleintjes nu ook wat meer.
maandag 12 februari 2024 - 16:42
Zeus

Zeus

Ah ok begrijpelijk, in mijn tuin zitten ongeveer een 30 a 40 mussen die laten zich niet zo maar wegdrummen
dinsdag 13 februari 2024 - 09:36
leerling

Leerling

in mijn tuin zitten ongeveer een 30 a 40 mussen

Ik ben stikjaloers. Hier is geen enkele huismus te bespeuren en ik mis die beestjes.
dinsdag 13 februari 2024 - 16:48
Zeus

Zeus

De diversiteit is een stuk minder met die veel mussen, maar t blijft een zalig gekwetter. Achterbuur heeft één of andere supergrote conifeer die heel veel vogels onderdak geeft en ik geef dagelijks mijn kippen uitgebreid voer dus mijn haag zit vol.
woensdag 14 februari 2024 - 09:38
steemar

Steemar

Sinds ik veranderd ben(2à3 maanden) van voederhuisje (vroeger op 3pikkel op de grond,nu vast aan paal,is er geen enkele vogel die daar iets komt oppikken.
Vroeger zag ik er hier veel meer!

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 17 februari 2024 - 10:15
leerling

Leerling

@Steemar
't Ziet er een leuk huisje uit en het voer is goed beschut tegen de regen.
Maar ik zou zo'n huisje nooit kopen: het lijkt me heel moeilijk schoon te maken en het voer is ook nauwelijks zichtbaar voor overvliegende vogels. Ook niet zeker van de kleur. Met uitzondering voor bessen en fruit, is rood in de natuur een afschrikkingskleur.
zaterdag 17 februari 2024 - 23:57
steemar

Steemar

Foto is dan ook verwarrend om te kopen!!!
Bedankt voor je reactie.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 18 februari 2024 - 11:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon