menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Briggs en stratton

wimpie1836

Wimpie1836

mijn briggs en stratton diamond 60 start goed maar gaat gelijk volle toeren draaien als ik de carburateur met de hand bedien reageert hij hier goed op. wie heeft dit ook meegemaakt en weet wat de oorzaak kan zijn? groeten Wimpie
zondag 16 april 2023 - 20:25
PeterC

PeterC

Een B&S motor is voorzien van een toerentalregelaar om het toerental ongeveer constant te houden ongeacht de belasting.
Als de motor direct vol in de toeren gaat en sneller draait dan wat je gewend bent dan is er wellicht wat mis met die regelaar.
Het mechanisme zit vast, kan niet meer soepel bewegen, of er is een veer afgebroken, of er is ergens in de regelaar een verbinding losgekomen.

Ik ken 2 mechanismen waarop zo een regelaar werkt.
Het ene is met een vaantje in de windtunnel rond de motor. De wind van de koelventilator blaast het vaantje naar buiten en een veer trekt het naar binnen. Als het vaantje naar buiten gaat draait de regelaar de gasklep meer dicht en omgekeerd.
Het tweede is met een centrifugaalmechanisme aangedreven door krukas of nokkenas. Verder werkt dit type regelaar op dezelfde wijze.

Ik zou dus nagaan of de regelaar nog soepel beweegt en intact is. Het zal wel een beetje sleutelwerk zijn. Je kan aan de carburator beginnen en vanaf daar het mechanisme van de regelaar naar binnen de motor volgen.
vrijdag 21 april 2023 - 19:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon