menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode plekken gras

Ga naar meest recente reactie

davestjen

Davestjen

Dag iedereen

Heb vorig jaar een nieuw gazon laten aanleggen nu zit ik met dode plekken in mijn gazon. Deze blijken ook groter te worden.

Heb eens rondgekeken maar er zijn blijkbaar verschillende oorzaken:
- schimmels
- niet genoeg voeding

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen hiermee kan mij iemand helpen?
Kan ik nu nog de gazon bemesten? en onkruidbestrijden?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 5 oktober 2010 - 16:53
Plantadvies

Plantadvies

Waarschijnlijk last van een schimmel. Maaien verticuteren en strooien met kalk.

Plantadvies
http://www.plantadvies.web-log.nl
dinsdag 5 oktober 2010 - 19:19
jefkebert

Jefkebert

beste
iderdaad best verticuteren en bijzaaaien en bijmesten
als dit niet helpt ik help graga verder ik ben profencineel
vrijdag 3 december 2010 - 15:58
Esem

Esem

Als profecionele zou je toch moeten weten dat je nu niet bemest,en dat dit nog nauwelijks resultaat zal hebben.

Ook bijzaaien zal nog weinig nut hebben,wel is het zo, dat gazonzaad niet bevriest maar ook niet gaat kiemen in deze temperatuur.
Dit zal vioor het voorjaar zijn, als de temperatuur terug de hoogte ingaat.

Ook de verdroogde plekken in je gazon kan niet de rede zijn door te weinig te bemesten,eerder door het teveel en het verkeerdelijk te bemesten kan er verbranding van het gras onstaan dat dan later een verdort uitzicht achterlaten.
Zeker bij jonge gazon.


Verticuteren doe je het best in het najaar rond september of in het voorjaar half april.
En verticuteren doe je niet op een pas gezaaide gazon maar wacht het best een jaartje voor je voor de eerste keer gaat verticuteren.

Wanneer heb je vastgesteld dat het gazon een bruin en verdort uitzicht kreeg?

Het zou wel eens het werk zijn van de engerling,een engerling is ofwel de larve van de meikever of anders van de langpootmug.
Deze larve knabbelen de wortels van je gazon door zodat het gazon afsterft en zo ook de plek groter en groter wordt.
Om dit te controleren kan je in het voorjaar (April) een stukje zwarte platiek op een stukje naast het verdorde gazon te leggen.

Kijk enkele dagen later of er geen van de engerlingen te zien zijn,wat deze komen door er een stukje plastiek te leggen naar de oppervlakte.

Gr Esem Eddy,

zaterdag 4 december 2010 - 19:35
Greenkeper

Greenkeper

HALLO is er nu niemand die die foto eens goed bekeken heeft?!
Het is toch duidelijk dat het hier over rooddraad gaat ( schimmel).
Nu behandelen kan door te spuiten met een fungicide ( is zelfs met koude mogelijk te behandelen). En voor de rest volgend jaar de juiste bemesting toedienen. Best een grondanalyse laten uitvoeren om juist te bepalen wat je moet bemesten. Als je dat doet ga je het kunnen oplossen. Althans, zo is het mij toch gelukt!
donderdag 9 december 2010 - 21:51
jefkebert

Jefkebert

beste

in de winter smijten ze kalk !!
vrijdag 10 december 2010 - 18:40
Rita1960

Rita1960

nee jefkebert.. in de winter strooien we niet met kalk dat doen we in het najaar!
en verticuteren, bijzaaien en bijmesten doen we ook niet meer in de winter..
wel even de data in de gaten houden...

(en in welke klas zit u van de opleiding "groen"? heb het wel ergens gelezen, maar is mij even ontschoten )

grt'n
Rita
vrijdag 10 december 2010 - 20:36
jefkebert

Jefkebert

beste
ik bedoelde gewoon wat jer tegen kan doen en niet het tijdstip
en mensen zeggen we smijten kalk in de winter daarmee bedoelen ze in het najaar heee
ik woon in belgie en das prive
vrijdag 10 december 2010 - 20:39
Rita1960

Rita1960

ik woon in belgie en das prive ????????????

vrijdag 10 december 2010 - 20:40
jefkebert

Jefkebert

wat je vroeg
vrijdag 10 december 2010 - 20:44
Rita1960

Rita1960

Vraag maar even duidelijker stellen:
(en in welke klas zit u van de opleiding "groen"? heb het wel ergens gelezen, maar is mij even ontschoten )


da's mijn vraag!

vrijdag 10 december 2010 - 20:48
Rita1960

Rita1960

en wat Greenkeeper zegt: daar heeft hij gelijk in, roodschimmel..

maar voor wat betreft de bestrijding... geen idee.. ik doe er niets aan en het verdwijnt ook weer gewoon..

groetjes,

Rita
vrijdag 10 december 2010 - 20:51
jefkebert

Jefkebert

bestrijden met pesticide
vrijdag 10 december 2010 - 20:53
Kater

Kater

Misschien wat laat, maar pesticide is misschien voorbarig.

Rooddraad.
In de nazomer en gedurende het begin van de herfst kan de schimmel Laetisaria fuciformis voorkomen, bij ons inderdaad bekend onder de naam "rooddraad".
Nagel op de kop dus Greenkeper.

Deze schimmel lijkt bovenop het gras te liggen en laat de punten van het gras verdorren en aan elkaar plakken. Als u goed kijkt treft u rode draden van schimmelpluis aan.

Deze schimmel treedt vaak op bij een tekort aan voeding in de grasmat. Voldoende bemesten helpt meestal afdoende.

Verluchting van het gazon vóór het bemesten is een extra hulp.

Niet verwarren met "sneeuwschimmel" = Deze schimmel veroorzaakt bruine plekken, waarin sneeuwwit pluis is te ontdekken. Meestal komt deze schimmel alleen in het eerste jaar na het aanleggen van de grasmat voor. Indien deze na een jaar blijft aanhouden of de gehele grasmat aantast = chemisch behandelen.
zondag 12 december 2010 - 20:53
jefkebert

Jefkebert

als je nu je gzazon kort maait heb je de schimmel mee ?
zondag 12 december 2010 - 21:01
Rita1960

Rita1960

't ja da's te zeggen hé...

dat zou jij moeten weten met je opleiding! (of vraag eens na bij je docenten!)

en volgens mij ben jij hier op het forum op "fisching expedition"

zondag 12 december 2010 - 21:15
jefkebert

Jefkebert

nederlands
ik ben geen dikke nek !
ik vroeg mij dit af ik oke **********
zondag 12 december 2010 - 21:18
davestjen

Davestjen

Hoi

Bedankt iedereen voor de reacties. Het verspreid zich blijkbaar over de hele gazon althans voor het huis. ga in het voorjaar verluchten en voeding geven en dan eventueel bijzaaien.
maandag 13 december 2010 - 09:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).