menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras na de hittegolf

Ga naar meest recente reactie

JakoRens

JakoRens

Tijdens de hittegolf begon mijn gras geel te worden en vertoonde het ook tekenen van oranje roest op sommige bladeren. Ik geef maar 2 keer per week goed water.

Er zijn ook vaak paddenstoelen (die ik verwijder). Het gras was mooi groen met geen onkruid of schimmel voordat de hittegolf.

Heeft iemand advies over hoe ik dit kan oplossen?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 13 augustus 2020 - 14:06
leerling

Leerling

Paddestoelen vooral laten staan. Die verdwijnen vanzelf weer, maar zorgen er bovengronds voor dat er ondergronds een gezond zwammenleven ontstaat/blijft.

Gras nu sproeien belast vooral het milieu.
Wil je dat toch doen, doe het dan bij voorkeur 's avonds laat of 's morgens vroeg om nodeloze verdamping tegen te gaan. Een keer per week goed water geven volstaat. Als je de grond te vochtig houdt, krijg je kans op verkeerde schimmels.

Ons gras ziet er momenteel verdord uit. Was vorig jaar ook. Komt vanzelf weer goed.
donderdag 13 augustus 2020 - 15:54
JakoRens

JakoRens

Bedankt voor het advies
donderdag 13 augustus 2020 - 16:58
Wannus

Wannus

Indien er een warmte periode ( hittegolf ) wordt voorspeld , MAAI HET GAZON NIET MEER ! Velen maken de fout om het nog eens kort te maaien om er een poosje vanaf te zijn . De groei valt stil en het verdord . Laat de gazons met rust en maai slechts af en toe eens te lange sprieten af op de hoge stand !
donderdag 13 augustus 2020 - 22:06
tpetri11

Tpetri11

Het is heel normaal dat uw gazon gedeeltelijk geel wordt in een periode als deze. Dat is de natuurlijke gang van zaken. Het gras sterft boven gronds af, maar de wortels blijven leven. Zelfs als u niks doet en geen water geeft, dan heeft u binnenkort na een paar buien weer een goed gazon.
De bruine uitslag en de paddestoelen zijn beide een gevolg van teveel water.
vrijdag 14 augustus 2020 - 15:12
dries944

Dries944

Ik maai m'n gras altijd op 6 of 7 cm. Lijkt mss lang voor sommigen maar de grond droogt veel minder snel uit.
vrijdag 14 augustus 2020 - 15:17
satomi

Satomi

Op een aantal bladeren zijn roestschimmels te zien. Waarschijnlijk gaat het om kroonroest. Dat komt voort uit een combinatie hitte en vocht. Zie: https://www.tindemansgraszoden.nl/roest-gazon/
vrijdag 14 augustus 2020 - 15:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).