menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplantgrond hagen

Ga naar meest recente reactie

Tom77

Tom77

Allen,

Ik wil binnenkort +- 100 meter beukenhaag (fagus Sylvatica) planten.
Planten zijn blote wortel.

Ik lees op diverse sites dat men aanraad (al dan niet om commerciêle redenen) dat deze plantjes best bemest worden.

Ik heb een aantal groothandels gecontacteerd en kreeg offertes met Molm-mest en groencompost.
Iemand ervaring om ditals aanplantgrond te gebruiken of enig ander advies?

Dank
zaterdag 8 januari 2022 - 14:48
baron

Baron

Dag Tom,
Zoek het niet te ver....
maak je plantgrond goed los en eventueel kun je gedroogde koemest er goed inmengen.
Gebruik niet te veel mest tegen het verbranden van de wortels.
Persoonlijk zou ik geen bemesting geven.
suc6
zaterdag 8 januari 2022 - 15:44
Patrikc

Patrikc

Ik heb mijn beukenhaag nog nooit bemest, ook niet bij het planten, en ze staat op arme zandgrond.
Al zeg ik het zelf , in heel de streek staan best wel hagen die even mooi zijn als de mijne ,maar geen enkele is mooier.
zaterdag 8 januari 2022 - 18:18
leerling

Leerling

Wat voor grond heb je?

Als je echt slechte grond hebt, zou je Mycorrhizae kunnen toevoegen. Dat zijn schimmels die in symbiose leven met plantenwortels en die o.a. voor beuken onmisbaar zijn. Voor meer uitleg over die schimmels, zie o.a. https://www.tuinadvies.be/artikels/mycorrhiza

Normaal blijven er genoeg schimmels aan de wortels van plantgoed hangen. Zeker *niet* afspoelen dus.

Hier ook arme en droge zandgrond. Zelf heb ik bij het planten wat eigen compost toegevoegd en zorg ik dat er onder de hagen altijd een mulchlaagje ligt. Dat voedt de bodem, helpt onkruid onderdrukken en zorgt ervoor dat de bodem minder snel uitdroogt.
zaterdag 8 januari 2022 - 23:13
Tom77

Tom77

Ik vermoed Leemgrond
zondag 9 januari 2022 - 09:57
Esem

Tekst aangepast

Esem

Meng zo mogelijk afgevallen bladeren door de grond waar je de haag gaat aanplanten.
Meststoffen zou ik persoonlijk niet geven.
Gr Esem
vrijdag 14 januari 2022 - 16:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon