menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Infiltratiekom

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Hallo, ik ben bezig met het plannen van een infiltratiekom te maken voor de regen van ons huis optevangen. Welke planten zouden hier kunnen groeien? Want in de winter zal die waarschijnlijk heel nat zijn maar in de zomer zal dees een gewone vochtigheid hebben.
maandag 12 september 2022 - 08:01
leerling

Leerling

Op p. 28 van https://www.riosan.be/wp-content/uploads/2019/04/Richtlijnen-bovengrondse-infiltratie_Vlario.pdf en op p. 16 en volgende van https://www.aquafin.be/sites/aquafin/files/2020-01/Infiltratietechnieken%20folder.pdf vind je lijstjes met planten die in aanmerking kunnen komen.
Wel nog nakijken of ze geschikt zijn voor jouw bodem (zand/leem/klei... zuur/kalkrijk/neutraal) en standplaats (zon/(half)schaduw).
maandag 12 september 2022 - 11:48
Eryngium

Eryngium

Bedankt Leerling die 2de Link is zeer interessant.
maandag 12 september 2022 - 12:26
Tuinprins

Tuinprins

Bij een aantal van de planten die volgens bovenstaande links geschikt zijn voor aanplant in een wadi heb ik mijn twijfels. Als bijv. Astilbe in de zomer droog komt te staan dan wordt het blad zeer snel bruin. Jaar op jaar zomerdroogte is funest voor deze plant. Hetzelfde geldt voor Ligularia. De gele lis (Iris pseudoacorus) zou ik nooit aanplanten want dat is een woekeraar van de eerste orde (zeker op wat vochtigere plaatsen). Mentha / munt is ook een woekeraar.

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 september 2022 - 18:50
Eryngium

Eryngium

Ja ik zal de planten die ik wil eerst is opzoeken op het internet. En de grond is goed mengen met compost.
maandag 12 september 2022 - 18:59
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Hallo mijn infiltratiekom ligt nu al een jaar en ik zou graag een tweede maken maar met een prairie look. Nu is mijn vraag welke siergrassen zouden daar goed in kunnen groeien. Wij hebben een vrij zanderige grond dus het water blijft na de regen meestal maar een halfuurtje staan en dan is het al weg. En die zal in de volle zon komen te liggen.
vrijdag 29 september 2023 - 10:59
Eryngium

Eryngium

Ik zou graag calamagrostis brachytricha gebruiken maar ik weet niet of die daar zou kunnen groeien.
vrijdag 29 september 2023 - 11:00
Eryngium

Eryngium

Ik heb een lijst met grassen die ik misschien zou gebruiken maar ik zie veel uiteenlopende informatie over u bodem condities.

De lijst:
Sorghastrum nutans
Deschampsia cespitosa
Sporobolus heterolepis
Schizachyrium scoparium
Panicum virgatum
Spodiopogon sibiricus
Calamagrostis brachytricha
Andropogon gerardii
zaterdag 30 september 2023 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon