menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavakorrels als bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Zijn lavakorrels als bodembedekker in de tuin gebruiken een goed idee?
Het verdrukt wel onkruid maar bied dit wat op voor het bodemleven??
zaterdag 25 februari 2023 - 23:06
Tuinprins

Tuinprins

Speculatief: is m.i. afhankelijk van hoe het bodemleven nu is. Heb je een bodem met weinig bodemleven dan zal een laag lavakorrels niet bevorderlijk zijn. Is het bodemleven goed dan zal een laag lavakorrels op de korte en middellange termijn niet veel uitmaken, op de zeer lange termijn misschien wel.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 februari 2023 - 08:41
WiPe

WiPe

Dara hou je geen onkruid mee tegen. In het begin helpt dat wel een tijdje, maar op den duur zit dat zo vol organisch materiaal dat dat volledig dicht groeit. En wied dat maar eens. dat is echt onbegonnen werk.
zondag 26 februari 2023 - 09:41
leerling

Leerling

Ik vind hier bij het wieden ook een boel lavakorrels in de voortuin. Ik vermoed dat de vorige eigenaar dat hier ook heeft willen gebruiken als bodembedekker.
M.i. kan je dat als bodembedekker vergelijken met kiezel. Afhankelijk van je smaak, oogt dat in het begin mooi omdat het er egaal uitziet. Na een paar jaar ziet het er helemaal anders uit: er ligt grond op/tussen van het wieden of van vogels die erin rommelen (misschien zelfs van een woelmuis, rat of mol), er vallen bladeren op, er komt stof aanwaaien ...

Waarom dacht je aan lavakorrels?

Als je bezorgd bent om je bodemleven ( ), kan je m.i. beter een organisch materiaal gebruiken. (Grasmaaisel, stro, houtsnippers, schors ...)
zondag 26 februari 2023 - 10:05
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Het is dan ook niet voor mij maar voor iemand anders.
Ik wou gewoon de mening en ervaring weten van andere tuiniers.
Hier gebruik ik voornamelijk houtsnippers en groencompost.

Vraag me af of dit ook afbreekt zoals lavagruis met de jaren?

Hij heeft al schors gebruikt in andere borders maar dit zou wegwaaien, vandaar de lavakorrels.
zondag 26 februari 2023 - 10:56
leerling

Leerling

Vraag me af of dit ook afbreekt zoals lavagruis met de jaren?
We wonen hier nu ruim 10 jaar. De persoon die de tuin onderhield was al jaren daarvoor gestorven. Als je de lavakorrels die hier in de grond zitten afspoelt, zie je het verschil met nieuwe korrels niet.
Uiteindelijk zullen ze wel afbreken, maar ik heb geen idee hoe lang dat zal duren.
zondag 26 februari 2023 - 21:03
anneke129

Anneke129

Ik wil ook lavakorrels in mijn border tussen mijn vaste planten leggen maar moet ik dan eerst een worteldoek leggen? Want ervoor lag er schors met worteldoek eronder en niets van kruid.
Ik vroeg me af naar de waterdoorlatigheid van die korrels of is dit zo dat die het vocht ophouden en bij droge periodes los laten ?Ik heb me dit namelijk ergens gelezen.
donderdag 13 april 2023 - 13:36
dries944

Dries944

Worteldoek is nefast voor het bodemleven, Niet gebruiken waar planten staan!
De meeste onkruiden komen van boven aangewaaid dus da doek is zinloos.
Zolang de mulchlaag dik genoeg is heb je minimaal last van onkruid.
donderdag 13 april 2023 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon