menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

Ineske0

Ineske0

Hallo!

Er kruipt onkruid tussen onze beukenhaag. Moeilijk weg te krijgen met de hand. Wie herkent dit en weet hoe we dit best aanpakken?

Alvast bedankt!

Mvg

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 8 april 2023 - 08:08
Patrikc

Patrikc

Zevenblad. Veel sterkte.
zaterdag 8 april 2023 - 08:28
PeterC

PeterC

Inderdaad. Heel taaie plant.
zaterdag 8 april 2023 - 12:20
leerling

Leerling

Als daar geen rotzooi in de bodem zit en je hebt de haag niet bespoten met gif, dan kan je het zevenblad gebruiken als groente.

De Romeinen hebben het indertijd naar hier gehaald als eten voor hun soldaten. Het bevat o.a. vitamine C, caroteen, calcium, kalium en magnesium.
Jonge blaadjes kan je bv. rauw eten in een slaatje, in pesto, als garniersel zoals peterselie.
Je kan het verwerken in stampot, soep, eigerechten, quiche, stoven als spinazie enz. (Kort koken.)
Zie bv. https://www.nederlands-dis.nl/dis/soep/uit-de-natuur-of-uit-je-tuin-zevenblad/ of zoek even op "zevenblad recepten".

Ik las ooit een blog waarin iemand heel teleurgesteld was dat door al dat plukken er geen zevenblad meer in de tuin groeide. Utputten door regelmatig te wieden of af te snijden (schoffelen) is dus ook een mogelijkheid.

Hier groeit zevenblad in een hoekje achter de beukenhaag. Als je de oppervlakte waar het groeit wat kan inperken, kan je zevenblad beschouwen als een goede bodembedekker met mooie bloemen, die heel wat wilde bijen en andere bestuivers lokken. Zevenblad plant zich hoofdzakelijk voort via rizomen, dus hoef je geen schrik te hebben van de zaadjes.
zaterdag 8 april 2023 - 12:38
leerling

Leerling

PS
'k Snap al die drama's rond zevenblad niet. O.a. meiklokjes zetten zich hier op dezelfde wijze voort. Die moet je ook in toom houden. Meiklokjes bloeien veel korter dan duizendblad. Waarom heet het ene dan onkruid en het andere niet? Meiklokjes zijn giftig, met zevenblad kan je zelfs gezonde gerechten maken.
zaterdag 8 april 2023 - 12:50
PeterC

PeterC

Ik heb daarstraks nog 3 planten zevenblad met wortel en al verwijderd. Dat was op een locatie waar ik dacht dat ik alle zevenblad al lang verwijderd had.
zaterdag 8 april 2023 - 19:45
Eryngium

Eryngium

Ik had een stuk in de tuin waar er zevenblad groeide en ik heb er toen een voorlopige kippenren gemaakt. Een jaar laten is al het zevenblad weg ik had eerst alles het blad verwijderd met een bosmaaier dat was in mei dan heb ik de kippen der in gestoken. En dan toen de kippen der in zaten had ik in de zomer toen het warm en droog was de grond geregeld om gewoeld met een spitvork tot dat de grond echt los en poederachtig was ik denk dat ik dat een 5 tal keer heb los gewerkt en nu een jaar later schiet der niks meer uit.
dinsdag 11 april 2023 - 21:10
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik had een tiental jaren geleden nogal wat zevenblad in de tuin, ik heb daar nooit iets aan gedaan. De plaats van het zevenblad lijkt overal ingenomen te zijn door hondsdraf, ik ben niet zeker of ik nog ergens zevenblad vind. De plaatsen waar dat groeit/groeide worden sinds enkele jaren begraasd door ganzen.
woensdag 12 april 2023 - 12:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon