menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Drassige weide

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Sinds kort werk ik op een zorgboerderij. We hebben hier een pony en enkele schapen op de wei lopen. Alleen merk ik dat de wei bij regen enorm drassig wordt. Het heeft nu de laatste tijd wel veel geregend... De dieren lopen de weide kapot. Is er een manier om de drassigheid te beperken? Zelf dacht ik aan het aanplanten van wilgen, een gemengde haag,... Zou dit enigszins helpen? Of zijn er andere aanplantingen die hiervoor beter dienen?

Blijkbaar stonden er op het terrein vroeger een 7-tal grote bomen, waarvan de stronken nu nog in de grond zitten. Grote grondwerken, zoals drainage aanleggen zijn niet mogelijk...

Alvast bedankt om mee te denken!
vrijdag 12 mei 2023 - 21:49
PeterC

PeterC

In de omgeving rond je weide, is de grond daar even drassig?
vrijdag 12 mei 2023 - 21:57
Roeliee

Roeliee

Het is er drassig, maar niet in die mate. De moestuin bijvoorbeeld ligt er stukken beter bij, al ligt deze wel op het hoogste punt. De boomgaard die qua hoogte op dezelfde lijn ligt, ligt er wel nat maar niet drassig bij. In de wei zakken de laarzen vrij diep de grond in. Normaal in wandelen lukt niet, natuurlijk komt dit deels ook door het belopen van de dieren...
vrijdag 12 mei 2023 - 22:03
leerling

Leerling

@Roeliee

Een natte weide hoeft geen probleem te zijn op voorwaarde dat de dieren niet constant met hun voeten in het vocht staan, want dat kan wel degelijk problemen veroorzaken (hoefrot bij paarden en pony's, kurkentrekkersklauwen en rotkreupel bij schapen).

Natuurpunt beheert zgn. "natte weiden" samen met boeren. Die laten er o.a. koeien en schapen op grazen. https://www.natuurpunt.be/afdelingen/natuurpunt-knokke-heist/beheer-van-het-reservaat en

Maar die dieren kunnen ook naar hogere - en vooral drogere delen trekken.
Voor een beschrijving van dat gebied, zie https://www.natuurpunt.be/files/promotiewandelingen1pdf/download?token=P2h_mHev

Eerder dan proberen die wei te draineren, is het een alternatief om een deel ervan op te hogen?
maandag 15 mei 2023 - 20:35
PeterC

PeterC

Je omgeving blijkt dus redelijk nat.
Waar wij vroeger hebben gewoond waren het achter ons allemaal weides. En zeer drassig in de winter.
De boeren hielden hun dieren in de winter op stal tot de weides weer voldoende opgedroogd waren en het gras voldoende gegroeid.

Dan mochten ze terug naar buiten.
Dat leidde elk jaar weer tot zotte toestanden. Ook slome koeien gingen door het dak en werden ineens terug zotte veulens als ze weer buiten mochten.
maandag 15 mei 2023 - 20:47
Wannus

Wannus

Daar ik een verwoedt wandelaar ben zie ik dat de weiden overal drassig liggen , ook met bomen in de omgeving .
Kan toch niet anders aangezien de regen die we dagelijks op ons dak krijgen !
maandag 15 mei 2023 - 22:21
PeterC

PeterC

Dat is afhankelijk van de streek. Hier ligt er niets drassig bij op onze waterdoorlatende zandgrond. Langs de straat voor ons huis loopt er een gracht. Ik heb daar in die 17 jaar dat we hier wonen nog nooit water in weten staan. Zelfs niet na de zwaarste stortbui. Staat nu ook droog.
maandag 15 mei 2023 - 23:03
Roeliee

Roeliee

De weides lopen al vrij sterk af, dus ophogen zal mijn inziens weinig uithalen. De stallen liggen op het hoogste stuk, maar ook daar is de grond drassig door het veelvuldig belopen. De dieren een hele winter op stal houden, is vrij moeilijk denk ik. De stallen zijn eerder klein en hier niet echt op voorzien.

Maar als ik het dan goed begrijp, de aanplant van bomen zal hier niet veel aan veranderen? Moest ik dit toch willen, ook voor het creëren van schaduw. Welke bomen zijn dan aan te raden?
dinsdag 16 mei 2023 - 13:07
leerling

Tekst aangepast

Leerling

M.i. kunnen bomen alleen helpen wanneer ze in blad staan. Buiten die periode hebben ze nauwelijks vocht nodig, omdat de bladeren geen water verdampen.

Als je bomen wil zetten, dan zou ik kiezen voor inheemse bomen die, zeker in de winter, natte voeten kunnen verdragen en die niet giftig zijn voor vee.
En aangezien onze wilde bijen elke hulp kunnen gebruiken die ze krijgen, zou ik bomen uitkiezen die hen ook wat te bieden hebben.

Heel wat wilgen komen dan in aanmerking:
https://www.stichtingoase.nl/doc/pdf/2017_voorjaar_bevlogenbijen-en-wilgen.pdf
dinsdag 16 mei 2023 - 13:46
leerling

Leerling

Op https://edepot.wur.nl/329692 vind je nog meer inspiratie voor planten die op natte lokaties kunnen groeien.
Nog wel nakijken of die planten geen kwaad kunnen voor de pony en de schapen.
dinsdag 16 mei 2023 - 13:56
leerling

Leerling

Wat misschien ook wat kan helpen is om een dikke laag houthaksel uit te strooien op een minder nat deel. Dan ben je een deel van de weide kwijt, maar kunnen de dieren toch ook op droge(re) ondergrond staan en liggen.

Als ze nu constant in het vocht staan, is dat zeker geen gezonde situatie. Kijk in elk geval regelmatig de hoeven na.
dinsdag 16 mei 2023 - 14:33
PeterC

PeterC

De weides lopen al vrij sterk af, dus ophogen zal mijn inziens weinig uithalen. De stallen liggen op het hoogste stuk, maar ook daar is de grond drassig door het veelvuldig belopen. De dieren een hele winter op stal houden, is vrij moeilijk denk ik. De stallen zijn eerder klein en hier niet echt op voorzien.


Als je ze heel de winter op die drassige bodem laat rondlopen ruïneren ze je weides en heb je het volgende voorjaar geen gras meer.

Zoals hier al terecht gezegd: bomen planten of welke planten dan ook gaan in de winter geen effect hebben, en ophogen zou ik al zeker niet doen.
Ik zie maar 1 oplossing: de dieren op stal houden maar daarvoor is je stal te klein. Dus ofwel wat minder dieren houden ofwel stalling bijbouwen of huurruimte opzoeken.

Misschien is dat laatste wel een goede optie want we hebben dit jaar echt een uitzonderlijk nat najaar, winter en voorjaar. Dat is niet elk jaar het geval.
dinsdag 16 mei 2023 - 21:18
leerling

Leerling

@PeterC
en ophogen zou ik al zeker niet doen.
Waarom vind je dat geen goed idee?
dinsdag 16 mei 2023 - 21:46
leerling

Leerling

@Roeliee
Als de stallen te klein zijn voor alle dieren, kan je er dan een beurtrol van maken?
dinsdag 16 mei 2023 - 21:54
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als de wei drassig is, en niet al te groot voor het aantal dieren, dan kan je de dieren er beter afhalen, en wachten op beter weer.

Nogal vaak op zorgboerderijen en opvangboerderijen en kinderboerderijen is er eigenlijk te weinig plaats op de wei, en soms ook in de stal.

Ik begrijp dat het niet altijd gemakkelijk is op dergelijke boerderijen.
dinsdag 16 mei 2023 - 23:40
Eryngium

Eryngium

Je kan misschien ook kijken voor in het laagste gedeelte een amfibieënpoel te graven. Zo dat het water daar weg kan en dan kan je de vrijgekomen grond gebruiken voor het hoger gelegen gedeelte droger te maken.
En vaak krijg je van de meente er nog een premie voor al je zo een poel aanlegt.
woensdag 17 mei 2023 - 05:51
PeterC

PeterC

Waarom vind je dat geen goed idee?

Met welke grond ga je ophogen? Om een hele weide met gezonde en propere grond en dan nog van dezelfde soort als die die je nu hebt te vinden, aan te kopen en te laten uitspreiden enz, dat zal je een hoop geld kosten.
En daarna ben je je weide maanden kwijt want je moet nieuw gras zaaien en dat moet uitkomen en een stevige zode vormen voor je je dieren erop kan laten grazen.
woensdag 17 mei 2023 - 20:39
leerling

Leerling

De idee was niet om heel de weide op te hogen. Wel om te zorgen voor een droog stuk, zodat de dieren niet constant in het nat staan en een droge plek hebben om te gaan liggen.

Maar inderdaad, goede grond vinden en laten aanvoeren kan een probleem zijn.
woensdag 17 mei 2023 - 22:03
Roeliee

Roeliee

Op zich zijn de weides zeker ruim genoeg denk ik. En de dieren hebben wel een klein stuk beton waar ze droog kunnen staan. Alleen verkiezen ze blijkbaar op in het natte te staan. We zijn wel aan het uitkijken om een soort van paddock met zand aan te leggen. Dat als het te nat wordt, ze daar te kunnen plaatsen.

Een beurtrol voor de stallen is ook nog een idee, iets voor volgende winter te bekijken.

Sowieso ben ik wel van plan inheemse bomen aan te planten. Kwaad zal dit zeker niet kunnen.

Hoe kan het maken van een poel het probleem verhelpen? Het water zal toch niet automatisch daarheen lopen? Of zie ik het verkeerd?
donderdag 18 mei 2023 - 09:57
leerling

Tekst aangepast

Leerling

In de (niet-natte) schapenweide hier in de buurt zie je de schapen een ligplaats uitkiezen afhankelijk van het weer. Als het fris is, herkauwen en slapen ze in de zon. Als het daar te warm is, zoeken ze een schaduwplek. Als het echt snert weer is, schuilen ze onder een metalen overkapping. (Ongeveer zoals https://i0.wp.com/www.plantaardig.com/groenteninfo/images2007wp/Witlofkwekenkanzondergroentetuin_11158/witlofondergolfplaat.jpg. Er ligt hooi op en eronder ligt stro op de grond en ook wat hooi in een korf. (Niet zeker waarom er hooi bovenop ligt. Misschien als geluidsdemping? En misschien hooi omdat stro makkelijker wegvliegt?)

Misschien gebruiken jullie dieren dat stuk beton weinig of niet, omdat het op een plek ligt die zij (op dat moment) niet prettig vinden?
Helt het lichtjes af, zodat de urine kan weglopen?

Bomen en struiken zullen in hete zomers zeker welkom zijn als schuilplaats tegen de zon.

Water staat (in normale omstandigheden) altijd waterpas. (Vandaar dat een waterpas zo'n eenvoudig en handig stukje gereedschap is.) Daardoor zal het, inderdaad automatisch, naar het diepste punt vloeien. De weide zal op het diepste punt natter zijn dan op het hoogste.
Dat is ook de hoofdreden waarom er rond drassige weides en akkers grachten worden gegraven. Maar dat is een heel werk. Grachten (en poelen) moeten ook onderhouden worden. En als de weien naast die van jullie deel zijn van een natuurgebied waar men natte weides wil behouden (omdat ze zo waardevol zijn voor de biodiversiteit), ga je mogelijk op protest kunnen rekenen.

Zoals Eryngium al schreef: een bijkomend voordeel van een poel is dat je dan alvast grond hebt om een stukje van je weiland op te hogen.
donderdag 18 mei 2023 - 12:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon