menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

In afwachting van nieuwe tuin: grondverbeteraar

JPkes

JPkes

paar weken geleden hebben wij onze tuin laten diepspitten (1m) + aanvoeren compost en zwarte grond. Was behoorlijk slechte grond (leemgrond waar water bleef opstaan).
Momenteel liggen we een 30-tal cm boven onze linker en rechterbuur uit. Er is vergund (nieuwbouw) tot +/- 18cm dacht ik. Volgens grondwerker zou dat nog uitzakken, omdat er net heel veel compost is onder verwerkt. ik schat dat het een 5cm zou uitzakken, al mag het meer , dan moet ik minder nog afvoeren.

Verhaaltje dat je op vele plaatsen hebt, kindjes willen in tuin kunnen spelen zodra we er wonen, jawel ook deel gazontapijtje We verhuizen vermoedelijk in mei 2024.
Ofwel brengen we de tuin nu eind september in orde voor het gazondeel (wat % van de tuin betreft) + ook padjes. En met wat chance kiemt dat nog en is er begin volgend jaar een vlotte start mogelijk voor het gras.
Nadeel: de grond heeft "maar" 3 maand uitgezakt en putten kunnen er zeker nog opduiken.

Ofwel laat ik de grond uitzakken tot in april volgend jaar (dus een dikke 8 maand) met daarin heel wat regenmaanden, en dan kan de grond goed zakken. ik lees her en der dat je er best 1 jaar laat overgaan. En leggen we dan gazon aan en ook de padjes.
Nadeel: als je in april/mei zaait, dan kunnen de kindjes volgende zomer niet "ravotten" op het gras lijkt mij.

Of brengen we de padjes nu in september in orde en gazon pas in april/mei volgend jaar?

We gaan voor het grond uitzakken en in april/mei pas aanleggen grasdeel.
En eerst de padjes en nadien pas de tuin.

1) we willen nu grondverbeteraar opstarten. Enkele voorbeeld dat ik vond: wikke, lupine, koolzaad. Daar komen veel diertjes op af en is uiteraard ook goed voor de gornd.
Nadien kan dat dan ingefreesd worden (waar het gazon moet komen) over deze planten.
- Maar kan ik dat nu in de droge periode zaaien?
- hoe moet dat gezaaid worden: hoe diep? en ook terug dichtrijven?
- moet dat fors beregend worden? (wij hebben op onze bouw immers nog geen wateraansluiting)
- dicht op elkaar te zaaien?


groetjes
maandag 10 juli 2023 - 11:25
PeterC

PeterC

Wacht even. Je hebt leemgrond en noemt dat slechte grond?
Wees blij met zo een bodem, en ja daar blijft water op staan, maar die bodem houdt ook veel beter vocht vast dan zandgrond en dat is een zegen in de zomer.

Ik zou aan die bodem niets veranderen.
Enkel zoals je al zelf zegt: laten uitzakken en dan volgend jaar egaliseren, paadjes aanleggen, frezen en gras zaaien. Op die bodem kiemt dat gras zeer snel.

Intussentijd zullen er natuurlijk een hoop onkruiden de kop opsteken. Regelmatig maaien en niet in zaad laten komen.
maandag 10 juli 2023 - 22:12
JPkes

JPkes

leem/kleigrond ja is het dat we hebben.
Is inderdaad niet all-the-way slechte grond, maar voor water is dat wel een probleem

dus jij zou zelfs geen grondverbeteraar zaaien

gisteren er nog eens langs geweest, en het onkruid, begint na 3 weken de kop al op te steken. Dacht dat die grondverbeteraar daar ook aan zou helpen, dat die het onkruid wat zou tegen houden.
dinsdag 11 juli 2023 - 09:24
PeterC

PeterC

Ik zou geen grondverbeteraar aanbrengen. Je kan je bodem best nemen zoals die is. En in jouw geval lijkt me dat een meevaller.

Grondverbeteraar gaat het "onkruid" niet tegenhouden.

Die ongewenste planten kort houden tot je beslist om je tuin aan te leggen.
dinsdag 11 juli 2023 - 23:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).