menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grotere hoeveelheid bestrating omzetten in groen

Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Hallo,
Wij hebben een voor Nederlandse begrippen grote tuin. 4000 m2. Daarvan is een klein deel, rond het huis en op de oprit, bestraat met betonklinkers. We willen graag van die klinkers af. Het is versleten, lelijk, verzakt en het vergt veel onderhoud om een beetje fatsoenlijk te houden. En de natuur heeft er niks aan.

Het is echter nog best wat oppervlak, ik schat in dat het totaal bij elkaar toch wel snel 200 m2 is.

Ik vroeg me af hoe haalbaar het is om een gedeelte om te zetten in groen. Ik lees op https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/tuinontwerp/stappenplan-tegels-vervangen-door-groen/ dat je het beste 30 cm kunt afgraven en opvullen met tuinaarde.

Stel, we willen de helft omzetten in tuin. Da's ongeveer 100 m2. Dat 30 cm afgraven geeft 30 kuub zand. Da's anderhalve vrachtwagen zand. En dat moet dus ook weer aangevuld worden met anderhalve vrachtwagen tuinaarde. Dat wordt voor ons een te prijzig avontuur.

Ik vraag me nu af: is er een alternatieve methode dan de grond te wisselen met tuinaarde? Kun je dat gele bestratingszand bijvoorbeeld ook geschikt maken voor planten met compost?
zondag 24 september 2023 - 20:55
Tuinprins

Tuinprins

Hoeveel grond je moet aanvoeren is afhankelijk van de dikte van de laag van gele grond waarop de bestrating ligt. Dat kan 30 cm zijn maar ook slechts 10 cm. Je kan het beste wat stenen eruit halen en kijken hoe dik de laag gele grond is. Hierbij moet je er rekening mee houden dat de laag gele grond niet overal even dik is.

Gele grond is onvruchtbaar en daar wil weinig op groeien. Gele grond mengen met zwarte grond of compost geeft meestal matige resultaten voor de groei van heel van planten, behalve de soorten die uit de voeten kunnen met arme grond. Bovendien droogt deze 'menggrond' relatief snel uit.Het verwijderen van de laag gele grond is dan ook gewenst.

Bestrating werd in het verleden bijna altijd gelegd op gele grond omdat het stabiel is (weinig verzakkingen) en zeer goed water doorlatend is.

Bij de aankoop van zwarte grond/teelaarde moet je goed opletten. Nooit ongezien zwarte grond kopen want voor je het weet krijg je zwarte grond geleverd waarin puin zit of lastige meerjarige onkruiden als zevenblad en kattenstaart (Equisetum). Zelf ben ik ook geen fan van gezeefde grond omdat hier alle structuur uit is (geen kluitjes). Bij flinke regenval slaat deze grond 'dicht' en wordt papperig. Gezeefde grond moet een poos op een bult 'rusten' aleer de structuur weer terugkomt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 25 september 2023 - 07:46
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Als het wat woest mag zijn haal tegels alleen op de plek weg waar je een bak maakt, pak dan bruin karton en leg dit onderop met een dichte dikke laag . Nat maken en goede potgrond erop lavameel en compost kan ook nog. En de stenen er omheen gewoon zo laten. Je kunt de bakken ook hoger maken en wat speelser en bijv. Snoeihout op het karton en dan verder opvullen. Ieder jaar vul je de bakken weer verder op met compost. En je kunt er handig omheen wandelen om onkruid te verwijderen. Je kunt de stenen die je eruit haalt misschien ook wel gebruiken om een bak van te maken.
maandag 25 september 2023 - 13:35
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier een idee.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 25 september 2023 - 13:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon