menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost van recyclagepark

Ga naar meest recente reactie

De genieter

De genieter

Hallo, Ik ga binnenkort materiaal huren om mijn gazon aan te leggen. Tot 2 jaar geleden werd de grond bewerkt door een boer. Nu wil ik enkele bigbags compost kopen voor de aanleg van mijn gazon. Iemand ervaring met compost van Ecowerf?
zondag 10 maart 2024 - 16:05
dries944

Dries944

Geen ervaring met ecowerf compost maar wel met vlaco gecertificeerde compost.
Gebruik groencompost,das het beste. Gft compost kan zware metalen bevatten en in die compost zitten veel microplastics,veel meer dan in groencompost. Zelf ondervonden.
zondag 10 maart 2024 - 17:49
De genieter

De genieter

Dat zal ik onthouden!
Ik heb begrepen dat je eerst moet weten wat soort grond je hebt alvorens je mest/compost aankoopt?

Ik heb bij DBD een staal aangevraagd zodat ze mijn bodem kunnen onderzoeken.
maandag 11 maart 2024 - 11:15
dries944

Dries944

Groencompost verbeterd zowel de structuur van zandgronden als kleigronden dus hierin kun je niet missen. Organisch materiaal is altijd goed. Meststoffen is een andere zaak waar ik geen fan van ben.
maandag 11 maart 2024 - 21:32
De genieter

De genieter

Ik heb leemgrond.
Heb een staal van DBD besteld om te kijken hoe de grond is.
dinsdag 12 maart 2024 - 09:31
leerling

Leerling

'k Heb zelf nooit een staal naar BDB gestuurd, omdat ik de grond hier zo verstoord is dat dat weinig zin heeft. Maar wat ik begrijp van hun aanbod is dat zij nakijken welke voedingsstoffen jouw bodem al dan niet bevat.

Zoals Dries944 al schreef, doe je niets mis met (goede) compost, omdat het zowat elk type grond op vlak van structuur verbetert. Het zal jouw leemgrond bv. minder snel doen dichtslempen en gemakkelijker te bewerken maken.
Goede compost bevat veel verschillende voedingststoffen en spoorelementen. Meer verschillende elementen dan je in kunstmeststoffen vindt. En het grote voordeel is: je kan het moeilijk overdoseren.

Zelf geen fan van (grotere) gazons. De meeste die ik hier in de buurt zie zijn groene woestijnen. Hopelijk is er in de jouwe ook plaats voor kleurrijke bloemen.
woensdag 13 maart 2024 - 23:53
De genieter

De genieter

@leerling:

Thnx voor de tips.
Evt doe ik 200l/100m² compost indien mijn voedingswaarden al goed zijn volgens de test.

Alles rondom mij is al groen (landbouwgebied, ik ga wel wat bloemen, planten, hagen, ... zetten maar niet overdreven
Het moet nog leuk blijven ook om te onderhouden.
donderdag 14 maart 2024 - 09:28
leerling

Leerling

Het moet nog leuk blijven ook om te onderhouden.

Dat is een van de dingen die ik niet begrijp aan gazons.

Struiken vragen nauwelijks onderhoud, Hagen snoei/scheer ik een keer per jaar. Ons "grasveldje" heeft vorige jaar driee keer een gedeeltelijke maaibeurt gekregen.

Er zijn mensen die hun gras om de drie dagen maaien, zich boos maken in molshopen, constant in de weer zijn om "onkruiden" te weren, en, dikwijls zonder na te gaan of het wel zinvol is, twee keer per jaar verticuteren, bekalken en bemesten.
donderdag 14 maart 2024 - 17:44
De genieter

De genieter

Ik ben iemand die graag een strak gazon wil
Maar heb een robotmaaier besteld, dat scheelt me dus al een paar uur per week in de zomer haha.
vrijdag 15 maart 2024 - 17:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon