menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Deel onkruid verwijdert, wat ermee gedaan

JPkes

JPkes

Ik heb gisteren paar kruiwagens vol onkruid (distels, netels) , uit mijn braakliggende tuin gehaald, zodat de buren hun mooi aangelegde tuin niet te hard aangetast wordt door onze nog niet aangelegde tuin.
De grassen en ander "onkruid" die er spontaan zijn beginnen groeien, daar ben ik afgebleven. Dat is voor diegene die, als het wat beter weer is, kan komen rotoreggen en aanleggen.

Maar nu zit ik dus met dat onkruid. Wat doe ik hier best mee:
- naar containerpark?
- ergens op men grond leggen, maar dan vrees ik dat het door wind terug zal verspreiden en uiteraard ook terug zal wortelen en is men werk voor niets geweest?
- put van 1m diep graven en daar alles in duwen (wat in momenteel zeer sompige kleigrond geen evidentie is), maar ook dan vrees ik dat het dat overleeft en terug zal boven komen
- op men terras leggen en laten uitdrogen, maar hoe lang duurt dat dan en dan nog, wat er nadien mee gedaan?
- ??

gr
dinsdag 4 juni 2024 - 09:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zit er Japanse duizendknoop tussen? Dan afvoeren als restafval.

Zo niet, dan zou ik het gewoon op een hoop leggen, liefst gemengd met bruin materiaal.
En nee, dat gaat heus niet waaien.

Hier hebben we, naast compostbakken, ook een composthoop waar we zaadrijk wiedsel leggen op snoeisel dat niet op de compostbak kan. Eind vorig jaar was die hoop zo'n 150 cm hoog. Eind maart was die tot ruim de helfst gesloken.

Zo te lezen ligt je tuin al een hele tijd braak. Er gaan dus toch al massa's zaden in de grond zitten. Dat beetje extra zal niet uitmaken.

Als je de rest van de tuin al wil klaarmaken, zou je de karton+mulch methode kunnen gebruiken. Zie o.a. https://yggdra.be/altijd-en-overal-karton-gebruiken/ Probeer wel karton te gebruiken van producten die in Europa (als in EU) worden verkocht. Daar mogen geen giftige lijmen of inkten voor worden gebruikt.
Grote hoeveelheden karton kan je krijgen bij verkopers van grote elektro apparaten, fietshandelaars ...
dinsdag 4 juni 2024 - 13:40
PeterC

PeterC

Bovenop de reactie van Leerling over duizendknoop, terecht af te voeren als restafval.
Maar als dat er niet bij zit dan denk ik dat je het kan afvoeren naar het containerpark, dan wel bij de (hier toch) betalende fractie van grasafval en bladeren.
Je kan het eerst op een hoop voeren en laten drogen en dan pas afvoeren. Gewicht wordt dan lager en je betaalt per kg.
Hier met onze zandige bodem zou ik een put maken en begraven. Daar komt nooit meer iets van boven. Maar op jouw bodem is dat nu niet zo een praktische optie.
dinsdag 4 juni 2024 - 21:47
JPkes

JPkes

merci, wordt dus afgevoerd
vrijdag 14 juni 2024 - 09:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).