menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bananenboompje

Ga naar meest recente reactie

TomH

TomH

Hallo allemaal

ik snuister al een tijdje op dit forum rond en heb er al een heleboel opgestoken! De tijd is gekomen dat ik ook eens een vraag moet stellen. Ik heb een goed groeiend bananenboompje in de huiskamer staan, maar bij de groei van de laatste vier bladeren doet het volgende probleem zich voor. Telkens een blad zich aan het ontrollen is, groeit het volgende blad reeds in dit nog niet ontrolde oudere blad. Daardoor trekt het nieuwe blad volledig scheef en ook het oude blad verscheurt. Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes
Tom
woensdag 19 maart 2008 - 11:45
hildavw

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https]

Beste Tom,

Bovenaan, in de groene vakjes, kan je de functie "zoeken" gebruiken.
Klik daar eens op en vermeld bananenboom.
Je zal versteld staan hoeveel er daarover al geschreven is.
Als je dan nog het antwoord niet hebt gevonden, zal er zeker wel iemand je kunnen verderhelpen.

succes

groetjes

Hilda
woensdag 19 maart 2008 - 12:39
TomH

TomH

Dag Hilda

dank je om me op de zoekfunctie te wijzen. Deze heb ik de laatste maanden al frequent gebruikt , en met succes. Nu vind ik echter niets helpvol, ....

Groetjes
Tom
woensdag 19 maart 2008 - 13:12
Matabish

Matabish

Van harte [afbeelding verwijderd niet-https] op dit fijne tuinforum Tom!!

Ik heb net mijn ganse plantenencyclopedie uitgepluisd maar niets gevonden over die vergroeiïngen die jij beschrijft. Blijkbaar kennen ze alleen gezonde en normale bananenbomen.
Ik kijk nog wel even rond op Internet en laat je wel iets weten als ik iets moest vinden!

Groetjes,

Matabish.
woensdag 19 maart 2008 - 14:14
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom, vanaf deze plaats wil ik je van hart welkom heten op dit gezelige, familiaire en zeer leerzame TuinadviesForum!

Hopelijk word je zo spoedig mogelijk met je vraag geholpen!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 19 maart 2008 - 15:56
Maartendev1

Maartendev1

Waarschijnlijk blijven de bladeren aan elkaar zitten door een te lage luchtvochtigheid, regelmatig sproeien zal helpen.
En nog welkom op het forum!!!

Groeten Maarten
woensdag 19 maart 2008 - 17:28
ines

Ines

Hallo Tom, de beschrijving klopt met hetgeen ik zie in de winter bij de bananenboom. Deze staat in de serre en de nieuwe groei begint al maar eigenlijk mag dit nog niet, in deze contreien mogen we nog koude verwachten. Ik heb 2 weken geleden de bescherming rond de plant weg genomen en de binnenste bladeren komen ook geleidelijk aan terug. Eigenlijk storen de bladeren elkaar bij de groei, daar er te weinig zon is ontwikkelen ze maar half en is daar al een nieuw blad aan het ontwikkelen in het oude halve blad. Ik vermoed als de bananenplant bij U in de huiskamer staat dat het niet de halve ontwikkeling is maar de té droge luchtvochtigheid is die de bladeren hinderen....U kan deze omhoog doen door een schaal omgekeerd in een grotere te zetten en deze te vullen met water. Zet de pot op de schaal zodat het water niet in Uw plantbak loopt maar verdampt rond de plant. Dit zou moeten helpen na een tijd.
woensdag 19 maart 2008 - 21:50
TomH

TomH

Hallo
hartelijk dank voor de snelle antwoorden! Ik zal eens proberen de luchtvochtigheid rond de plant te verhogen.

Maarten, mag ik rechtstreeks op de bladeren water vernevelen?

Groetjes
Tom
donderdag 20 maart 2008 - 08:02
Fons

Fons

Tom, aangezien uw banaanplant de ganse winter bijna niet actief was is de schacht waardoor de nieuwe bladeren omhoog geduwt worden stroef geworden, de warmte in kombinatie met langere dagen met hogere lichtindentiteit heeft uw banaan wakker gemaakt waardoor versnelde groei waardoor de bladeren in een snel tempo door die stroeve schacht geduwt worden met als gevolg vervormde en gescheurde bladeren, als de groei zich gestabiliseert heeft zullen de nieuwe bladeren een normale vorm aannemen.
Ik heb hetzelfde voor met ensete maurelli, ik heb enkele buitenste bladeren verwijderd door deze voorzichtig op een lager niveau door te snijden en af te pellen waardoor de nieuwe bladeren nu vlotter doorstoten.
vrijdag 21 maart 2008 - 21:19
ines

Ines

Zou het ook mogelijk zijn deze oude stam van de banaan volledig tot de grond weg te snijden om een mooier geheel te bekomen? (dan worden ook de nieuwe bladeren weg gesneden) Dit heb ik nog niet geprobeerd, ik zou eerst graag weten wat er dan zal gebeuren...
vrijdag 21 maart 2008 - 21:38
Fransh

Fransh

de bladvergroeiengen in de winter komen doordat de plant wil groeien maar niet voldoende kan door een tekort aan licht.
zet uw banaan op een frisse plaats weg in goede lichtomstandigheden en bij 15 °
vrijdag 21 maart 2008 - 21:49
crinum

Crinum

volgens mij komt het enkel en alleen door te weinig licht dat een Musa zo gaat groeien. ik kom dit ook tegen als ik Musa's wil forceren om te groeien tijdens de winter. aan de luchtvochtigheid ligt het hier niet want die is altijd meer dan 80% de temperatuur is ook hoog genoeg maar als de lichtintensiteit in verhouding met de rest (luchtvochtigheid en temperatuur) te laag is krijg je wat misvormde groei....

gr
kristof
zaterdag 22 maart 2008 - 10:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon