menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Monstera - hoe hier verder mee omgaan?

Ga naar meest recente reactie

Rein De Paepe

Rein De Paepe

Hallo beste plantenliefhebbers!

ik kan jullie advies goed gebruiken als het gaat over deze tengere monstera.
Een paar jaar heb ik die eens overgenomen van iemand, ze gaf haar stekjes monstera gratis weg, en sindsdien is hij fel in de hoogte geschoten.

Zoals je ziet, de monstera groeit en groeit, maar ik hou hem niet langer onder controle.
Ik probeer hem te stutten met een bamboo-stokje.
Een jaar geleden heb ik zelf 2 stekjes proberen nemen van dit plantje, zodat er niet 1 stengel in de grond zit maar 3, zonder succes, want ze hebben het niet overleefd.

Wat raden jullie me aan? Kan ik de monstera bvb halverwege onder de luchtwortels knippen en toch nog eens proberen stekken? (dan heb ik wel advies nodig, want vorige keer is me dit niet gelukt)
Of iets anders?

Dankjewel voor jullie advies!
Rein

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 16 mei 2024 - 11:54
Zeus

Zeus

Ikzelf knip af en toe een 2 tot 3 bladeren van het einde van een stam en zet dat in water, wordt elke keer een nieuwe plant en de moederplant loopt ook gewoon opnieuw uit.
Wat betreft het bamboestokje er worden zo van die stammen verkocht om je monstera aan te laten leiden (kan niet op de naam komen)
donderdag 16 mei 2024 - 18:12
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Zeus, dat heet een mosstok .

Die Monstera zou het nog veel beter doen mocht hij op een plaats met meer licht staan en voldoende voeding krijgen, dan maakt hij mooie grote bladeren en groeit hij niet zo iel.

Zelf neem ik om de 2-3 jaar enkele stekken en doe de oude plant die te groot wordt weg.
donderdag 16 mei 2024 - 19:33
Simon Wevelgem

Simon Wevelgem

Weet iemand raad voor mijn monstera-probleem ? Al voor de derde keer komt er een nieuw blad dat gesloten blijft voor meerdere weken, niet ontrolt, dus niet openkomt, en dan afsterft .. IS dat door teveel of te weinig water ? Of is er iets anders aan de hand ? Dank vr tips.
woensdag 29 mei 2024 - 11:19
Zeus

Zeus

Monstera bladeren komen na elkaar dus hoe komen er nieuwe bladeren als het vorige afsterft ? Of begrijp ik het verkeerd
woensdag 29 mei 2024 - 18:41
Simon Wevelgem

Simon Wevelgem

Vanuit de zijkant van de bladstengel ontvouwt zich een nieuw blad maar het oude komt niet open en wordt bruin en gaat 'dood' ... Het nieuwe blad groeit uit maar komt opnieuw niet open ... 3de keer al .. Teveel water ? Te weinig water ? Geen wortelcontact genoeg in grond ? .. ?
donderdag 30 mei 2024 - 09:32
Zeus

Zeus

Ik ken uw situatie niet maar een monstera houdt niet van droge grond maar absoluut ook niet van teveel vocht, veroorzaakt wortelrot. Hij houdt van licht maar geen direct zonlicht.
Mijn monstera maakt per stengel op een jaar enkel een blad of 2, 3 aan dus mss is verplanten ook een optie om zijn wortels plaats te geven.
donderdag 30 mei 2024 - 10:00
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

De toppen eruit zou ik zeggen , en dat de plant overleeft zie je als bewijs met bijgevoegde foto: dit is een ' nieuwe ' plant die ik enkele jaren geleden gekweekt heb van de toppen van de moederplant die te wild geworden was en tot tegen het plafond zat. Eergisteren een van de jongen buiten gesleept voor een douche , nieuwe pot en wat fatsoeneren.
Plant heeft ook veel voeding nodig : hoe beter ze groeit , hoe mooier de gaten in de bladeren
En hier is een mosstok geen oplossing meer , de stok is een metalen waterbuis van 2.5 CM om het boeltje recht te houden

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 20 juni 2024 - 19:33
Simon Wevelgem

Simon Wevelgem

Dank voor al jullie tips, Marianne en Zeus, ik vermoed dat het wortelrot is : in de pot stond onderaan nogal veel water (terwijl boven redelijk droog ..) - nu verpot, hopelijk is het niet te laat. Stekken (scheuten) nemen en uitplanten is niet zo moeilijk ? Tips ?
vrijdag 21 juni 2024 - 12:05
Marianne v

Marianne v

Zorg dat je een stuk stengel hebt van zeker een 20 cm met een knoop erin, en een luchtwortel is een pluspunt want die verandert in een echte wortel als hij de grond raakt. Voor de rest , water ,voeding en geduld. Echt niet moeilijk
zaterdag 22 juni 2024 - 15:31
Simon Wevelgem

Simon Wevelgem

Merci Marianne, willen we proberen. fijne dag nog.
zondag 23 juni 2024 - 09:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).