menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien Perenboom

Ga naar meest recente reactie

anneke129

Tekst aangepast

Anneke129

We hebben een perenboom van ongeveer 30 jaar denken we
We snoeien hem wel telkens een beetje maar weten niet goed hoe we dit moeten doen
De fijne takjes die pal recht staan weten we dat we die mogen verwijderen maar mogen we ook aan die dikke takken snoeien en van boven aan de hoofdstam want nu is hij al redelijk hoog. Ik wou hier meerdere foto s plaatsen maar het lukte me niet.
We gingen hem eerst rooien maar ik vind dit te jammer hij heeft nog veel peren ook en k vind hem ook mooi.
We hebben al meerdere keren een tuinman aangesproken om hem deftig te snoeien maar blijkbaar doen ze geen fruitbomen.
Ik denk normaal snoeien ergens in februari of klopt dit niet?
Is dit een laagstam of hoogstam?
Sorry voor de vele vragen maar we hebben de boom niet zelf aangeplant die stond hier al

Mvg
Anneke

Fruit

zaterdag 20 augustus 2022 - 17:05
anneke129

Anneke129

2e foto

Fruit

zaterdag 20 augustus 2022 - 17:07
anneke129

Anneke129

3e foto

Fruit

zaterdag 20 augustus 2022 - 17:07
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een hoogstam perenboom. Bij een laagstam/halfstam begint de vertakking lager.

Gelukkig heb jij zoveel verstand om de boom te houden. Zonde om deze perenboom te rooien. Hij is gezond, lijkt zo op het eerste gezicht niemand in de weg te staan, bloeit mooi, is nuttig voor bijen, geeft peren en aangename schaduw.

De onderste takken bij bomen weghalen noemen we opkronen. Dit kun je zelf doen MITS je het juiste gereedschap hebt (takkenzaag) en je het in delen doet. Zou je dat in een keer doen dan heb je kans dat door het gewicht van de tak de schors afscheurt en dat ziet er aartslelijk uit. Overigens vind ik die linker tak behoorlijk dik om weg te snoeien. Peren vormen (i.t.t. bijv. appels) maar langzaam callus en bij grote snoeiwonden heb je dan kans op inrotten.

Wat bovenstaande perenboom nodig heeft is dat de kroon wordt uitgelicht. Dit wil zeggen dat er een aantal takken/takjes worden weggesnoeid zodat er meer licht in de kroon komt. Het snoeien van fruitbomen is een vak op zich en is niet iets wat je uit een boek echt kunt leren. Het beste schakel je hiervoor een boomsnoeier in die aantoonbaar ervaring heeft met fruitbomen. Hij heeft ook het juiste materiaal en gereedschap voor handen. A.u.b. niet zelf aan beginnen want bij het snoeien van bomen gebeuren nog altijd de ernstigste tuinongelukken.

Gegroet, de tuinprins
zondag 21 augustus 2022 - 08:32
anneke129

Anneke129

Tuinprins

Bedankt voor de reactie, ik zou ook het liefst een ervaren boomsnoeier vinden die dit kan maar waar vind ik die we zijn van west vlaanderen en als ik met goed heb geïnformeerd moet dit gebeuren in februari of ben ik mis?
Hij is idd gezond en veel vruchten en wij vinden hem ook mooi.
maandag 22 augustus 2022 - 08:47
WiPe

WiPe

Hier vind je heel wat adresgegevens van gecertificeerde boomverzorgers, gesorteerd op postcode.
maandag 22 augustus 2022 - 14:06
anneke129

Anneke129

WiPe Super bedankt
dinsdag 23 augustus 2022 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon