menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe Druif

Ga naar meest recente reactie

Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Beste plantenfans wie zou mij kunnen helpen Onze druif van minstens 15 jaar oud heeft het opeens heel moeilijk. Zijn bladeren werden al slecht in juli. Kleurde wat geel bruin rood en groene jongen scheuten kon ik opeens makkelijk plukken. Eerst dacht ik dat het misschien lag aan alle waterval van de periodes daarvoor. Maar het werd steeds erger de verkleuring en de druiven vielen ook gewoon uit. Toen het advies gehad de slechte plekken uit de druif te halen zodat het misschien zou helpen. Na dat advies dacht mijn partner ik snoei hem helemaal terug omdat de plant er echt slecht aan toe was. Nu ben ik bang dat dat de fatale klap is en ik mijn druif kwijt ben. Vind dit zo erg dus hoop dat iemand iets weet of mee wil denken. De druif heeft met onze zorg al ruim 10 jaar heel goed gedaan. Er is in mijn weten niks veranderd in omstandigheden. Wel heb ik konijnen lopen en voorheen niet maar zie geen knaag schade ofzo
Hoop dat iemand wat weet. Kan helaas maar 1 foto plaatsen. De foto is van mei toen het probleem begon

Fruit

zaterdag 26 augustus 2023 - 23:32
leerling

Leerling

Je kan reageren op je eigen bericht en daar dan afbeeldingen toevoegen.
zaterdag 26 augustus 2023 - 23:57
Tuinprins

Tuinprins

Bobbeltjes op het blad: gevolg van de aanwezigheid van de druivenviltmijt.

Rode plekken op het blad: begin van een aantasting door valse meeldauw. Later worden de rode plekken vaak bruin. Valse meeldauw kan ook overslaan naar de druiventrossen.
Valse meeldauw is vooral een gevolg van het natte weer in juli/augustus. Is nu weinig meer aan te doen. Al het blad wat van de druif komt goed opruimen want daarop zitten de sporen van de meeldauwschimmel.

Een druif gaat echt niet dood van valse meeldauw. Bij het kiezen van een druivensoort moet je er altijd opletten dat de soort een goede resistentie heeft tegen zowel gewone als valse meeldauw.


Gegroet, de tuinprins
zondag 27 augustus 2023 - 10:31
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Leerling dankjewel plaats morgen even wat foto van de situatie nu en voor het snoeien
maandag 28 augustus 2023 - 23:45
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

De druif van af de onder kant

Fruit

maandag 28 augustus 2023 - 23:52
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Foto van het blad

Fruit

maandag 28 augustus 2023 - 23:54
Maaike & Nelson
maandag 28 augustus 2023 - 23:56
Maaike & Nelson
maandag 28 augustus 2023 - 23:57
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Andere kant blad

Fruit

dinsdag 29 augustus 2023 - 00:00
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Nog een foto trossen druif

Fruit

dinsdag 29 augustus 2023 - 00:01
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Foto aangetast blad

Fruit

dinsdag 29 augustus 2023 - 00:03
Maaike & Nelson

Maaike & Nelson

Hallo tuin prins Tot zo ver de foto s die ik nog had de druif is hier na onwijs achter uit gegaan. Als het valse meeldauw is is al het blad en de trossen weg nu en staat er een hele zielige kale waarschijnlijk te kort en te vroeg gesmoesde druif Ik zal morgen even een recente foto plaatsen. wat is er nog mogelijk om toch te helpen zodat die niet sterft door al onze goed bedoelde onervaren handelen.
dinsdag 29 augustus 2023 - 00:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon