menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgen rijpen niet goed af

Ga naar meest recente reactie

Masonalonzo

Masonalonzo

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over onze brown turkey vijgenboom.
Heeft super veel vijgen alleen telkens voordat ze echt gaan rijpen worden ze bruin.
Heeft verder geen bladproblemen gehad behalve tijdelijk de vijgenmot welke niet meer is teruggekeerd.
Sommige vijgen zit een soort schimmel af en andere
Krijgen zwarte plekjes/ worden bruin of barsten open.
Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Fruit

donderdag 21 september 2023 - 18:23
Peterplant

Peterplant

Zo te zien is het helemaal geen Brown Turkey, de vorm van de vijgen is anders.
Ik denk dat je een ras hebt dat niet geschikt is voor ons klimaat als het om de vruchten gaat.
donderdag 21 september 2023 - 19:32
Masonalonzo

Masonalonzo

Bedankt voor de reactie. Dat is wel gek. Ik heb deze 2 jaar geleden gekocht als brown turkey bij een tuincentrum. Het kaartje zit er zelfs nog aan. Heb hier nog een foto met de bladeren beter zichtbaar.

Fruit

donderdag 21 september 2023 - 22:17
Tuinprins

Tuinprins

Kaartje zegt niet zoveel, je kunt daar iedere naam aanhangen. In NL is 'Brown Turkey' de meest gekweekte en verkochte soort maar als jouw plant uit Italië komt (veel van dit soort planten komt uit Italië vanwege het langere groeiseizoen en weinig vorst in de winter) kan het gemakkelijk een andere soort zijn.

Vijg heeft volle zon nodig d.w.z meer dan 6 uur zon per dag. Liefst op het heetst van de dag pal in de zon. Ik weet niet of dat hier het geval is? Rotten van vruchten bij vijg zie je vaak aan het einde van het groeiseizoen of als de vijgen lang nat blijven.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 22 september 2023 - 06:44
Masonalonzo

Masonalonzo

Deze vijg staat onder een glazenoverkapping in een hoek tegen een zuidwest muur. Deze heeft dus nagenoeg de hele dag volle zon warmte/bescherming. Slechts enkele takken steken aan de zijkant welke nat kunnen worden. Hij groeit verder ook goed met veel vruchten. In de zomer had ik al een kleine oogst welke ook tegen het einde zwarte/bruine puntjes/vlekken kreeg en sommige met een witte laag schimmel er op.


Groet,

Fruit

vrijdag 22 september 2023 - 09:33
leerling

Leerling

Baloe gaf me in dit forum ooit een verwijzing naar een document waarin heel wat vijgensoorten worden beschreven:
https://kiwifruitsalsa.files.wordpress.com/2009/08/condit55hilgardia-final-p.pdf

Als je wat hulp kan gebruiken met het Engels, kan je er delen uit kopieren en plakken in https://www.deepl.com/en/translator/l/en/nl

De bespreking van de 'Brown Turkey' begint op p. 107 (of p. 428 in het document), maar gaat eigenlijk pas echt van start onderaan p. 108.

Dit is een foto van een deeltje van onze oogst van dit jaar. Zoals Peterplant al schreef zien jouw vruchten er anders uit:

Fruit

vrijdag 22 september 2023 - 20:55
Masonalonzo

Masonalonzo

Bedankt voor de reacties.
Het lijkt inderdaad een hele andere vijgensoort te zijn, met groene vijgen.
Als ik terug kijk dan waren de meeste vijgen misschien al rijp bij de eerste oogst. Ik was zo in de veronderstelling dat ze zouden moeten verkleuren zoals de brown turkey doet.
Ook nu zitten er vijgen tussen die alle verschijnselen hebben om rijp te zijn, alleen de paarse kleur missen.
Uit nieuwsgierigheid toch eentje opengemaakt welke nectar lekte uit het oog en mooi zacht aanvoelde.
Bleek bovenverwachting goed te smaken. Toch een raadsel waarom de meeste gaan schimmelen/rotten.

Fruit

zaterdag 23 september 2023 - 09:44
Plantadvies

Plantadvies

Lijkt me toch teveel aan water geven of de grond is dichtgeslagen
zaterdag 23 september 2023 - 11:04
Masonalonzo

Masonalonzo

Lijkt mij onwaarschijnlijk. Heeft verder geen bladproblemen, alleen de vruchten geven problemen bij het rijpen.
zaterdag 23 september 2023 - 17:56
Plantadvies

Plantadvies

Toch kan een dichtgeslagen grond of teveel aan water geven een mislukte oogst geven. Natte voeten is uit den boze. Ik weet niet hoeveel jij geeft en hoe de grond is. Dan lees ik ook dat het misschien wel een tweede oogst is. Deze rijpen meestal niet goed af en dan krijg je meer kans op rotten. Kijk dus wat hij verder het jaar daarop gaat doen en misschien kunnen we meer wijs uit worden welk ras je hebt.
zaterdag 23 september 2023 - 21:09
FrankHouweling

FrankHouweling

Zeker geen Brown Turkey. Jammer genoeg wordt er massaal "Brown Turkey" aan geïmporteerde italiaanse vijgen gehangen. Het ras heeft hierdoor een slechte naam gekregen.

Ik verwacht dat door de nattigheid deze vijgen wat zijn opengebarsten en schimmel is binnen gedrongen. Aangetaste vijgen moeten direct verwijderd worden anders kunnen ook andere vruchten worden aangetast.

We hebben dit jaar ook het weer niet helemaal mee gehad. Volgend jaar iets beter in de gaten houden en ook op tijd plukken. Eet smakelijk!
woensdag 11 oktober 2023 - 12:31
JackWalker

JackWalker

Voor de schimmel zou ik aanbevelen om eerst te zorgen voor voldoende luchtcirculatie rondom de vijgen. Vermijd dicht opeengepakte takken en zorg dat de bodem vrij is van afgevallen vruchten en bladeren. Dit helpt de groei van schimmels voorkomen. Indien het probleem aanhoudt, kun je een biologisch fungicide proberen, verkrijgbaar bij de meeste tuincentra. Als laatste, als je jezelf wilt belonen voor al dit harde werk in de tuin, waarom niet een kijkje nemen op [LINK_REMOVED]? Een beetje plezier na tuinieren kan nooit kwaad!

woensdag 25 oktober 2023 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon