menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrusboompje redden

Citroenieuweling

Citroenieuweling

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een citrusboompje “gered”. Hij stond bij het grofvuil, maar volgens mij is ie niet dood. Het is een boompje van ong. 60cm hoog, zijn hele kruin is kaal (alle takken) maar aan de stam zitten drie uitlopertjes, die er gezond en stevig uit zien.
Mijn vraag: is dit boompje nog te redden?
De uitlopers aan de stam zullen eraf moeten, maar voor nu wil ik dat denk ik nog niet doen…? Ik dacht zelf aan verpotten (zit nog in het plastic potje waar hij in gekocht is, lijkt het) en komende winter eerst maar eens observeren. Maar dan, komend voorjaar: kan ik toch weer bladknoppen verwachten? Moeten al die kale takken eraf? (Dan verliest hij wel totaal zijn vorm)
Andere tips?
zaterdag 30 september 2023 - 10:48
Jos Hofmans

Jos Hofmans

Heb wel wat ervaring met citrus en heb ook al enkele bomen "gered"
Als hij helemaal kaal is kan je best de uitlopers voorlopig laten staan en kijken wat er gebeurd volgende lente.
Tijdens de lente/zomer kan je dan zien wat er weg kan gesnoeid worden.(dode takken)

Overwinteren kan best op een lichte koele plaats, zeker niet in de huiskamer!
Zolang de temperatuur boven de 3 - 5C° is kan die gerust buiten blijven, liefst uit de wind.
Ik gebruik licht zure potgrond, speciaal voor citrus en geef ook matig voedsel in de winter.
Water geven als de grond droog aanvoelt, mag beetje vochtig blijven maar wortels mogen niet in het water staan.

Succes met jouw boompje.

Grts Jos
vrijdag 20 oktober 2023 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon