menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jong Elstar hoogstam appelboom - hoogte beperken / vormsnoei advies

Ga naar meest recente reactie

Trac

Tekst aangepast

Trac

Beste allen,

2 jaar geleden heb ik geplant een hoogstam Elstar appelboom (kruin op ca. 1,85m).
Deze Elstar kwam van een kweker en heb ik behoudens zeer licht snoeiwerk (naar binnen groeiende of kruisende takken, wat opslag) niet verder gesnoeid.

Afgelopen jaar is de boom flink de hoogte ingegaan en ziet er gezond uit. Hij is dus goed aangeslagen.

Een paar korte vragen als advies:
- de kruin bestaat momenteel uit 8 (gestel)takken die netjes verdeeld in een cirkel, onder een (steile) hoek naar boven wijzen. Moet ik hier nog een aantal takken uit wegsnoeien zodat ik op ca. 5 gesteltakken uit kom?
- tot hoe ver dien ik nu de nieuwe uitlopers/verlengenissen terug te snoeien? Deze op 1/3 of op 3 - 5 knoppen?
- of moet ik hem nog verder terugsnoeien omdat ik verleden jaar niet deze (gestel)takken met ca. 1/3 heb ingekort?
- moet ik deze takken nog een beetje proberen uit te buigen, omdat de kruintakken redelijk steil staan?
- hoe ga ik op een gegeven moment zorgen dat de boom een bepaalde hoogte niet overschrijdt? Wat is jullie verwachting hoe hoog deze Elstar zal gaan worden?

Graag advies om me wat in de goede richting te zetten vwb de vormsnoei!

Dank bij voorbaat!

gr. bram
maandag 19 februari 2024 - 22:59
Trac

Trac

Zie de foto hieronder van deze Elstar.
Verlengenissen aangegeven met rode pijl.

Fruit

maandag 19 februari 2024 - 23:02
Tuinprins

Tuinprins

De groeikracht/snelheid van deze appelboom wordt bepaald door de onderstam die gebruikt is. Meeste kwekers gebruiken hier een onderstam voor die krachtig groeit want dan heb je eerder een verkoopbare boom. Je kunt een appelboom die op een onderstam staat die gebruikt wordt voor hoogstambomen niet op bijv. 3 meter houden, dan blijf je aan het snoeien en daar wordt de boom echt niet mooier van. Bij een krachtig groeiende onderstam wordt bovenstaande boom op termijn tussen de 5 en 7 meter.

Je kunt nu die langste toppen wat inkorten. Snoei in de winter geeft meestal een flinke groeireactie. Als je in de zomer snoeit is de snoeireactie minder.

Ik vind de kroon qua opbouw prima, zou ik verder weinig aan doen (ook niet uitbuigen).

Tot slot nog wat 'zeurpieterigs': ik snap echt niet waarom iemand voor een 'Elstar' kiest. Deze appel ligt in iedere supermarkt tegen een tamelijk lage prijs. Als je een appelboom plant kun je m.i. beter kiezen voor een wat apartere soort (moet wel gezond van lijf en leden zijn) die je niet overal tegenkomt.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 20 februari 2024 - 12:39
dries944

Tekst aangepast

Dries944

@tuinprins
Wanneer je een appel plukt die volrijp is uit eigen tuin smaakt die veel beter dan die die in de winkel liggen omdat die vroeger geplukt worden en dus niet volrijp zijn, dus alle aroma's zitten niet in de appel.
Dit heb ik zelf aan de lijve ondervonden bij een jonagold die bij mijn pa staat.
Daar ben ik wel van geschrokken ,dus uit eigen tuin is het beste ook al is dit een bekend ras dat je overal vind.
dinsdag 20 februari 2024 - 20:07
Trac

Tekst aangepast

Trac

Dank Tuinprins en Dries,

@tuinprins: ik zal zoals je zegt de langste toppen / uitlopers wat inkorten. Mijn gevoel zei dat dit ook wel voldoende zou zijn, maar na een avondje appelboom-snoeien zoeken op internet ga je wat twijfelen. Een hoogte van 5 - 7 lijkt mij prima en had ik ook verwacht.

Waarom een Elstar, nog een goede vraag. Ik zocht inderdaad een wat aparter ras., onder andere een Melrose (deze staat ook bij mijn vader en is lekker en geeft veel opbrengst). Helaas zijn deze weer niet zelfbestuivend, dus gezien het lage aantal appelboompjes in de nabije omgeving ben ik daar vanaf gestapt. Uiteindelijk bij de kweker zag ik deze staan, model vond ik goed en Elstars vind ik verder lekker te eten. Ook wilde ik graag een inheems ras hebben die goed gedijt in ons klimaat en niet al te apart/gevoelig is. Misschien in de toekomst ga ik alsnog voor een paar apartere boompjes erbij.

@Dries: net zoals groente, smaakt het uit eigen tuin een stuk lekkerder dan van de supermarkt (of v/d markt). Dus ik hoop dat dit ook gaat gelden voor mijn Elstars in de toekomst!

Dank tot zover en updates volgen als dat nodig is!

gr. Bram
donderdag 22 februari 2024 - 11:57
Trac

Trac

@tuinprins: voor dit een volgend(e) jaren, kan ik het snoeien beperken tot het terugsnoeien van eenjarig hout (met ca. 1/3) op een naar buiten wijzende knop? (naast uiteraard het standaard snoeien van opschot, kruisende taken, naar binnen wijzende takken, concurrenten etc)

Dank,

gr. bram
donderdag 22 februari 2024 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon