menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn eerste paprikas

Ga naar meest recente reactie

rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ik ben zo trots op mijn allereerste zelfgekweekte paprika's in mijn leven, dat ik ze jullie wil laten zien!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het zijn Hongaarse puntpaprika's. Mooi Hè?

Groetjes Rialle

ps. de datum van de foto klopt uiteraard niet!!
woensdag 28 mei 2008 - 20:22
Jeannette1

Jeannette1

Schitterend Rialle, nu ben ik een keertje echt jaloers!

Vanwege alle omstandigheden vorig jaar en dit jaar, hebben wij niet veel in de tuin kunnen doen en hebben alleen (hopelijk) de vruchten van de bomen die wij al een paar jaar hebben staan.

Dit jaar hebben wij niets kunnen zaaien of planten, hopen dus op een goed (volgend jaar)!!!

Jou kan ik alleen nog maar erg veel suc6 met je Paprika's wensen.!!!

Ziet er al overheerlijk uit!

Groetjes, Jeannette
woensdag 28 mei 2008 - 22:23
Matabish

Matabish

ja hoor Rialle, je mag er met recht fier op zijn!!
donderdag 29 mei 2008 - 00:30
an

An

wat goed hee rialle ,ze zien er goed uit ik ben ook aan het wachten .
heb jij hem buiten staan?
ik heb hem voor het raam staan.
echt heel goed gelukt
donderdag 29 mei 2008 - 07:57
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ja An, ik heb hem buiten staan.
Ik heb verschillende pepers en paprika's. De helft staat binnen en de anders helft buiten. Ik ben benieuwd welke het beste gaan en de meeste vruchten geven.
Wel heb ik voor de buiten-pepers en paprika's een soort tent gemaakt van het ijzeren gestel van onze hangmat.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als het (hard) regent gaat hij er overheen
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


De paprika van de eerste foto is er snel bij. Op de foto van de "serre" is het de grote plant rechts vooraan. De meeste anderen (zowel binnen als buiten) vormen nu bloemetjes en zijn dus nog niet zo ver als deze.
Het is wel superleuk om te zien hoe snel ze groeien. Je kan het bijna zien!
Hoe ver is die van jou An?

En ik ben zoooooo nieuwsgierig naar de smaak ervan als het straks zover is.
Jeannette, als ze lekker zijn zal ik je wat zaad ervan opsturen voor volgend jaar!

Groetjes Rialle
donderdag 29 mei 2008 - 08:57
Eniavaswen

Eniavaswen

Je zomerslaatjes zullen nog eens zo lekker zijn, met die zelfgekweekte paprika's.
Ik heb echt bewondering voor mensen met zo'n lekkere groententuin. Ben er zelf nog niet aan durven beginnen. Maar dat komt zeker nog wel.

Groetjes, karen
donderdag 29 mei 2008 - 09:07
annd6

Annd6

Mooie foto's zeg en goeie truk met het onderstel van de hangmat
Mijn pepers en paprika's zijn nog niet zo ver.....maar ze groeien goed

En de smaak Rialle...als je iets uit je tuin kunt halen, het wassen, eventueel snijden en hup op je bord dat is een ongelooflijk leuk gevoel en smaken zal het zeker doen!

Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 09:13
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

@hoi rialle
de bovenste twee foto's zijn mijn paprika planten en cherrytomaatjes binnen en de onderste foto
is mijn tros tomaten buiten bij de schutting in verband met vastbinden
donderdag 29 mei 2008 - 10:00
annd6

Annd6

An,
je planten zien er erg gezond uit én mooi!
Ik zou ze volgende keer toch wat verder uit elkaar zetten zodat er meer lucht tussen kan.
Tomatenplanten worden best groot en hebben toch wat meer plaats nodig.
Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 10:09
an

An

hoi an je bedoelt die onderste foto met die tos tomaten buiten.
mijn antwoord is ja dat weet ik maar ik heb bijna of geen plek als je eens wist wat ik allemaal op mijn kleine tuintje heb staan,maar ik hoop dat het zo ook lukt want ik heb geen plek om ze ergens te laten klimmen (vastzetten verder) dit was mijn enigste plek nog
laten we hopen dat er een paar trosjes aan komen
donderdag 29 mei 2008 - 10:27
annd6

Annd6

Je weet nooit hé of het lukt.
Snij de onderste bladeren mss al af en als er trossen verschijnen mag je de bladeren onder de trossen ook weg doen, dat zal al een beetje helpen.
Ik weet wat het is om met een klein tuintje te werken Misschien kan je ze apart in potten zetten volgende keer en dan kan je ze naarmate ze groeien verder uit elkaar zetten en je kan ze zo ook altijd even op een andere plaats zetten indien nodig.
Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 10:37
an

An

is wel een idee van je ze staan nu in een langwerpige bloem bak en daar naast staan mijn galia meloenen
mij benieuwen
ik zal er zeker wat bladeren af halen binnen mijn bovenste foto heb ik al bloen maar buiten nog niet

het ver schil zie je ook die van buiten zijn sterker (gehard) en die tomaten plant(cherrytomaatjes) binnen is teerder
donderdag 29 mei 2008 - 10:42
annd6

Annd6

Ja, die bloembak....'t zou kunnen dat ze er niet genoeg aan hebben, als ze vrucht beginnen dragen kan je misschien wat extra meststoffen geven.
Plantjes die je altijd binnenhoudt zijn inderdaad wat ieler en langer, de bloemtrossen zullen ook hoger zitten.
Je kan de wind simuleren door er elke dag met je hand langs te gaan maar optijd een keer buiten zetten helpt het beste.
Veel succes!
Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 10:50
an

An

ja dat deed ik al mewt die cherry tomaat maar paprika mag je toch niet draaien omdat ie naar de zon
toe groeit
donderdag 29 mei 2008 - 10:58
annd6

Annd6

Alle planten groeien naar de zon toe, zeker als ze op de vensterbank staan zie je dat erg goed.
Ik draai planten of kiemlingetjes die op de vensterbank staan dagelijks, zo worden ze sterker.
Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 11:07
an

An

okee ,ik doe dat normaal ook maar ik dacht dat niet mocht bij een paprika plant
donderdag 29 mei 2008 - 11:35
rialle

Rialle

Ho Karen, een groenten- tuin wil ik mijn probeersels (nog) niet noemen!
Het is ook mijn eerste jaar dat ik wat voorzichtige schreden zet op het pad van biologisch groenten kweken.
Zo veel heb ik ook nog niet. Ik heb tomaten, pepers en paprika's, wat sla, aardbeien, komkommer en rabarber.
Verder liggen de bonen klaar om geplant te worden. Daar ben ik een beetje laat mee maar ik moest eerst weer een stuk tuin gereed maken.

An, jou planten zien er heel goed uit! Heb je de tomaten ook zelf gezaaid? Wauw, hoe groot ze al zijn!!
Ik draai mijn peper- en paprika planten die binnen staan ook iedere dag om scheefgroei te voorkomen. Had er nog nooit van gehoord dat dat niet zou mogen.

Ann, het lijkt me zooooo te gek om zo uit je eigen tuin te snoepen! En dan te weten dat er géén lading gif op is gespoten, is nog het fijnste! Lijkt me letterlijk en figuurlijk hééééééérlijk!
Nog eventjes.........

Groetjes Rialle
donderdag 29 mei 2008 - 14:58
annd6

Annd6

Rialle,
het is ook echt te gek, bij tomaten is het hier wel...ééntje in het potje en ééntje opeten


Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 17:31
rialle

Rialle

Hoe bedoel je Ann, in het potje? Voor de zaden? Neem je echt 50% van de tomaten voor zaden?

Groetjes Rialle
donderdag 29 mei 2008 - 21:21
annd6

Annd6

Neenee Rialle!
Als je oogst!
Ik oogst met een mandje of potje in de hand maar er verdwijnen evenveel tomaten in mijn mond tijdens 't plukken als dat er in de mand terechtkomen
donderdag 29 mei 2008 - 21:43
rialle

Rialle

Oh ja Ann, dat kan ik me voorstellen! Wat heelijk zeg! Ik hoop dat ik genoeg tomaten heb dat ik dat ook kan doen. Ik ben bang dat er anders voor mijn man en kids niet veel overblijft! Dan heeft moeders ze allemaal zelf opgesnoept

Groetjes Rialle
donderdag 29 mei 2008 - 21:51
an

An

Ja, die bloembak....'t zou kunnen dat ze er niet genoeg aan hebben, als ze vrucht beginnen dragen kan je misschien wat extra meststoffen geven.
Plantjes die je altijd binnenhoudt zijn inderdaad wat ieler en langer, de bloemtrossen zullen ook hoger zitten.
Je kan de wind simuleren door er elke dag met je hand langs te gaan maar optijd een keer buiten zetten helpt het beste.
Veel succes!
Groetjes
Ann


hoi ann zit zo te denken ,maar ze staan in verse pot grondt dus ze hebben in principe genoeg even aan mest stoffen,
en ik herinder me dat ik maand of 2 terug een pak mest korrels of wat er ook in zit speciaal mest voor tomaten planten heb gehaald
want ik had ook mest voor de gewone planten gehaald en voor hortencia's en voor groot en klein fruit
dus ik heb voor als mijn plantjes gehaald
mijn klein en groot fruit heeft al gehad en mijn hortencia's ook dus zal even op dat pak kijken
vrijdag 30 mei 2008 - 08:45
Jeannette1

Jeannette1

@Hai Rialle, ik ga je vast bedanken voor de eventueel te krijgen Paprikazaadjes!!

Ik weet dat het altijd héél erg lekker is om eigen tuin vruchten en/of groenten op te kunnen peuzelen!

Héél vroeger, toen ik mijn handjes nog goed kon gebruiken, deed ik dit soort tuinieren héél graag.

Groener dan mijn vingers kan eigenlijk niet, hoewel ze meer zwart waren van de aarde dan groen!!!


Mijn voorvaderen waren al Warmoezenier of zo???

Zat er dus al ingebakken vóór mijn geboorte!

CITEER:Zo veel heb ik ook nog niet. Ik heb tomaten, pepers en paprika's, wat sla, aardbeien, komkommer en rabarberCITEER.

Dit noem IK WEL een moestuintje hoor!!!

Ik wens dan ook iedereen erg veel suc6, niet alleen met bloemen en planten, maar zeker niet in de laatste plaats met alle eigengekweekte groenten en fruit!!!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 30 mei 2008 - 11:39
an

An

hai jeannette
wou jij paprika zaadjes?
heb ik wel voor je als je wilt
vrijdag 30 mei 2008 - 11:50
elsh

Elsh


hoi ann zit zo te denken ,maar ze staan in verse pot grondt dus ze hebben in principe genoeg even aan mest stoffen,
en ik herinder me dat ik maand of 2 terug een pak mest korrels of wat er ook in zit speciaal mest voor tomaten planten heb gehaald
want ik had ook mest voor de gewone planten gehaald en voor hortencia's en voor groot en klein fruit
dus ik heb voor als mijn plantjes gehaald
mijn klein en groot fruit heeft al gehad en mijn hortencia's ook dus zal even op dat pak kijken


Het probleem is wsl niet de hoeveelheid meststof maar het volume voor de wortels, tomaten zijn erg gevoelig voor schommelingen in vocht, en met een te kleine bak heb je daar meer kans op.
zaterdag 31 mei 2008 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon