menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pioenroos combineren met

RaymondaB

Tekst aangepast

RaymondaB

Kan ik onder mijn pioenrozen (geen boompioenen) lelietje-van-dalen planten als bodembedekker?
vrijdag 1 mei 2020 - 08:29
Polplastron

Polplastron

Pioenen haten het als hun wortels verstoord worden. Daarom is het niet echt aan te raden om veel beplanting dicht onder de planten te zetten.
Wat wel kan is in de buurt knolletjes zetten van Anemone blanda of Eranthis hyemalis of cilicica.
Deze wortelen erg ondiep en zaaien zich vrijelijk uit (zonder storend te worden).
Als je ze in de buurt zet, zullen ze na enige tijd ook vanzelf onder en rond je pioenen terecht komen zonder dat je daarvoor de wortels hebt moeten verstoren. Deze plantjes bloeien in het vroege voorjaar en sterven af tegen de tijd dat de pioenen hun blad volledig ontplooid hebben.

Groeten,
Pol
vrijdag 1 mei 2020 - 12:42
RaymondaB

Tekst aangepast

RaymondaB

Dankjewel Pol.


zaterdag 2 mei 2020 - 10:45
Polplastron

Polplastron

In mijn eigen tuin heb ik overigens een aantal Geranium-soorten in de buurt van de pioenen staan: Geranium sanguineum en Geranium cantabrigiense (en al hun cultivars) hebben een kruipende manier van groeien. Je kan ze dus op veilige afstand van de pioenen zetten en ze kruipen er dan een beetje rond. Ook grotere Geranium-hybriden zoals G."Patricia", G."Dragonheart", e.d. zijn interessant.

De laatste tijd ben ik overigens ook serieus fan van Silene uniflora (cultivars) als bodembedekker: deze blijven erg laat, wortelen vrij oppervlakkig en door hun grijzige blad en witte bloemetjes (die ook bijen aantrekken!) zetten ze de planten die ertussen staan extra in de schijnwerper!

Groeten,
Pol
zaterdag 2 mei 2020 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon