menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tulpen

Jeanine S

Jeanine S

Elk jaar vermindert de bloei van mijn tulpen.
Kan ik de tulpen die niet bloeien maar alleen maar blad produceren uit de grond halen ?
Nu is het ideaal moment omdat ik het verschil zie tussen de bloeiende en de niet-bloeiende.
Eens het blad afgestorven zijn ze al overgroeid door andere planten.
maandag 10 april 2023 - 10:49
leerling

Leerling

'k Heb wat rondgezocht, omdat ik hier hetzelfde opmerk.

I.v.m. de langstelige tulpen zijn er twee strekkingen:
- nadat het blad volledig verwelkt is, de bollen toch de grond uithalen, laten drogen, opbergen en in de herfst terugplanten.
- de tulpen beschouwen als een- of tweejarigen

Botanische tulpen, meestal zijn die kortgesteeld, zouden wel in de grond kunnen blijven zitten en zich daar vermeerderen.

Als je tulpen wil die bestuivers zoals bijen helpen, dan zet je best bostulpen.
dinsdag 11 april 2023 - 11:57
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

De meeste tulpenvariëteiten stammen af van soorten die droog overzomeren in het gebied van herkomst. Daarom halen veel tuiniers uitgebloeide tulpen uit de tuin nadat het blad volledig is afgestorven. Deze bollen worden dan droog bewaard tot aan de herfst. In de herfst kunnen de tulpen dan terug worden uitgeplant en bloeien ze weer in het voorjaar.

Bij heel wat botanische tulpen is dit niet nodig: vooral Tulipa turkestanica blijkt in mijn tuin enorm betrouwbaar en lijkt zelfs langzaamaan pollen te vormen.

Wel hebben alle tulpen in de zomer graag een warm, eerder droog plekje dat best af en toe "schroeiend heet" mag worden, dat in combinatie met een koudere winter zorgt voor een mooie bloei in het volgende jaar.
dinsdag 18 april 2023 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon