menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Equisetum(paardenstaartfamilie)

Ga naar meest recente reactie

dries944

Tekst aangepast

Dries944

Hier in de tuin heb ik veel last van heermoes.
Maar nu zie ik dit verschijnsel bij de plant wat ik zelden zie!
In het vroege voorjaar komen de bruine stengels zichtbaar die hun sporen verwijderen en dat is dus heermoes.
Maar wat ik nu zie zou dus waarschijnlijk lidrus zijn?? Op de foto duidelijk te zien met de groene sporenstengel.
Bezit die dezelfde eigenschappen als de heermoes?
zaterdag 3 juni 2023 - 11:21
dries944

Dries944

lidrus of heermoes?

Bloemen & Planten

zaterdag 3 juni 2023 - 11:22
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is dat de gewone bloei van de heermoes. Begint groen maar wordt al snel bruinachtig.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 juni 2023 - 12:09
leerling

Leerling

Heermoes bloeit wat vroeger op het jaar en die bloemstengels zijn niet zo vertakt.

Als ik de beschrijvingen lees op waarnemingen.be of op waarneming.nl en daar de foto's vergelijk, zou je gelijk kunnen hebben, Dries.
'k Heb daar ook nog even gekeken naar de beschrijvingen van de andere planten waarmee die verward zou kunnen worden, maar ik denk dat je foto duidelijk genoeg is.

Voor alle zekerheid zou je hem daar als waarneming kunnen toevoegen met status "onzeker". Meestal is er binnen de paar dagen een expert die uitsluitsel geeft.
zaterdag 3 juni 2023 - 15:59
dries944

Dries944

Als ik de stengels bekijk groeit hier overal heermoes maar op 1 plek zou dus ook lidrus groeien.
Toch wel vreemd zou ik zeggen.
Lidrus zou op voedselrijke gronden groeien en heermoes op arme gronden.
zaterdag 3 juni 2023 - 22:47
leerling

Leerling

Ik weet niet wat er waar is van die bewering dat heermoes op arme grond groeit.
Het groeide ook in onze vorige tuin. Die had leemgrond die zeker niet uitgeput was.

Volgens https://waarnemingen.be/species/6741/ komt heermoes "voor in akkers, op braakliggende terreinen, aan randen van wegen en in weiden, vooral op iets vochtige, leemachtige zandgrond."
Akkers en leemachtige zandgrond ervaar ik niet meteen als "arme grond". De andere plaatsen kunnen zowel arm als rijk zijn.

Op Tinternet lees je dat heermoes diep wortelt en dus ook in arme(re) grond bij dieper gelegen mineralen kan. De plant sterft elk jaar bovengronds af en zal die mineralen dus ook naar de oppervlakte brengt en zo de bodem weer vruchtbaarder maken. Andere planten zouden daar dan van profiteren en heermoes wegconcurreren.

Ik weet niet of dat zo is. M.i. was die plant dan al lang uitgestorven.
zaterdag 3 juni 2023 - 23:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon