menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fletse rozen en snoeien

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Ik heb 2 korte vragen.

1. Mijn trosrozen vind ik erg flets qua kleur (zie foto a.u.b.).
Weet iemand waar dit aan kan liggen?

2. Ik heb 40 meter aan klimrozen gepland. Deze klimrozen wil ik laten groeien tegen een soort van Heras hekwerk.
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat het hekwerk mooi bedekt wordt met rozen?
Mijn laatste resultaat waren een paar rechte dikke takken/stengels met wat loshangende rozen. De rozen staan trouwens circa 25-35 cm van elkaar af.

Ik zie graag een eventuele reactie tegemoet!

Dank je wel!

Bloemen & Planten

zondag 25 juni 2023 - 19:57
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Fletse rozen: kan aan de soort liggen of aan het weer. Als ik heel de dag in de zon sta dan wordt mijn haar ook lichter

Als je iets 'straks' tegen een hek wilt hebben dan moet je geen klimrozen planten. De groeiwijze is nu eenmaal niet strak. Aanbinden met bindbuis of raffiatouw helpt maar echt 'strak' wordt het hier ook niet van. De plantafstand van 25-35 cm is m.i. verkeerd, planten moeten een stuk verder uit elkaar staan. Zo dicht op elkaar is ook lastig bij het snoeien omdat dan veel takken in elkaar groeien..

Gegroet, de tuinprins.
maandag 26 juni 2023 - 06:46
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als het niet 'strak' moet zijn, maar gewoon 'dicht' is het enkel een kwestie van geduld, vaak komen bij klimrozen pas het tweede jaar na aanplant sterke takken, en het zijn de zijtakken daarvan die het derde jaar alles mooi toegroeien en bloeien.

Zelf heb ik een stukje haag van Rosa rubiginosa en vind het prachtig. Vraagt wel een ander onderhoud dan een klassieke haag. Plantafstand was 1m.
maandag 26 juni 2023 - 08:49
Jeanine S

Jeanine S

Misschien voeding geven, na eerste bloei wordt er voeding gegeven, anders geraken ze op
maandag 26 juni 2023 - 15:52
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Tuinprins, Patrikc en Jeanine,

Dank je wel voor de goede tips.
Ik zie dat ik de verkeerde woordkeuze heb gebruikt.

Wat betreft de fletse rozen...
Deze staan in de volle zon, dus mogelijk dat daarom de kleuren wat fletser zijn. Daarnaast zal ik eens wat meer rozen-korrels geven. Mogelijk dat dit veel scheelt.

En wat betreft de Klimrozen...
Met strak bedoelde ik eigenlijk dicht. Dus een mooie spreiding van de Klimrozen tegen het Heras hekwerk aan.
Ik probeer de rozen nu ietwat te duwen/geleiden middels een touw en dat gaat tot nu toe goed (zie foto aub).
Mijn zorg is nu alleen, dat ik heel veel lange dikke takken krijg, met een paar rozen per dikke tak.
Maar als ik het goed lees, moet ik ze dit jaar gewoon even laten 'gaan'.

Qua plantafstand. Deze heb ik aangehouden op basis van het advies van de kweker. Mogelijk ben ik iets uitgeschoten qua dichtheid


Bloemen & Planten

maandag 26 juni 2023 - 18:31
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Jammer trouwens dat deze website de foto's terugschaald in kwaliteit.
Ben namelijk erg blij met de adviezen op dit forum.
maandag 26 juni 2023 - 18:32
Polplastron

Polplastron

Het eerste jaar zou ik niet te veel meststoffen geven; laat die planten maar rustig aanslaan.
Overigens heb ik de indruk dat rozen algemeen beter tegen te weinig bemesten kunnen dan tegen te veel...
dinsdag 27 juni 2023 - 16:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon