menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia snoeien

Bakker M

Bakker M

In april hebben wij 2 hortensia's gekocht en geplant. Op dat moment stonden ze in bloei. Na het planten merkten we dat ondanks regelmatig water geven, de bloemen als ook de bladeren steeds verder bruin begonnen te worden. Ze krijgen wel veel zon, we hebben een tuin waar de hele dag de zon op staat.
Gisteren keek ik, en zag ik gelukkig groene knoppen aan de takken, wat betekent dat de plant gelukkig niet helemaal aan het doodgaan is.
Nu weet ik dat je normaal een hortensia moet snoeien in het voorjaar, de uitgebloeide bloemen hoor je erop te laten tijdens de winter ter bescherming. Nu vroeg ik mij af of ik dit nu ook moet laten, of dat ik het toch best nog snoei (de uitgebloeide bloemen eraf), zodat de energie volledig in de nieuwe knoppen kan worden gestopt?
Alvast bedankt voor jullie tips!
maandag 26 juni 2023 - 12:52
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

De hortensia die in april in bloei verkocht wordt, is geforceerd in een kunstmatige omgeving, en wordt meestal als wegwerpproduct beschouwd, een beetje zoals snijbloemen...

Als je die toch in de tuin probeert te recupereren, is het moeilijk te voorspellen hoe die gaat reageren, de kans op succes is moeilijk in te schatten... Ik zou gewoon planten, niks snoeien want dat geeft nog bijkomende stress, en kijken wat er gebeurt...

Het is ook niet zeker dat het een variêteit is die goed gedijt in ons klimaat.

maandag 26 juni 2023 - 13:16
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb er eentje cadeau gekregen en uitgeplant in de tuin.
En ....de hortensia bloeit niet spectaculair zoals mijn anderen maar hij doet het.
maandag 26 juni 2023 - 13:37
Bakker M

Bakker M

Bedankt, dat is zeker iets om de volgende keer beter op te letten!
dinsdag 27 juni 2023 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon