menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Magnolia Grandiflora bladeren worden bruin

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Bij mijn Magnolia Grandiflora die ik in 2020 heb gekocht, is het nu weer zo dat de bladeren bruin/geel worden en eraf vallen. Dit had ik de vorige zomers ook al. Vorige zomer zag ik wel nieuwe ogen, maar er kwamen geen nieuwe bladeren.

Ik vind dat hij het afgelopen jaar ook niet goed heeft gegroeid.

Weet iemand wat dit betekend?

Struiken & Bomen

maandag 16 mei 2022 - 18:53
RW5
maandag 16 mei 2022 - 18:54
Tuinprins

Tuinprins

Is natuurlijke bladrui. Veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blaadje ten eeuwige dagen vasthouden maar dat is niet zo. Bladrui bij veel wintergroene planten gebeurt meestal in de tweede helft van de lente.

Wat betreft groei: Magnolia's, zowel de bladverliezende als de wintergroene soorten, zijn geen planten om in een pot te houden. Ze maken veel wortelmassa en die wortels hebben de ruimte nodig. Kortstondig in een pot gaat prima indien je de plant de juiste mest geeft (zoiets als Osmocote bijv.) maar na enige tijd is uitplanten in de volle grond gewenst c.q. noodzakelijk.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 mei 2022 - 19:05
RW5

RW5

Toen ik de plant kocht was hij mooi vol bladeren. Nu is hij veel te kaal. Als het bladrui is, zouden er ook nieuwe bladeren moeten komen maar dat gebeurt niet.
maandag 16 mei 2022 - 19:11
Peterplant

Peterplant

Wat Tuinprins al zei, zal de plant in deze pot niet goed kunnen groeien. Vraag is ook of je de plant wel eens voeding geeft. Zonder bouwstoffen kan een plant geen nieuwe bladeren maken.
maandag 16 mei 2022 - 19:17
RW5

RW5

Ja ik geef voeding van dcm rhodo azalea. Er zijn ook kwekers die exemplaren in potten kweken dus het kan wel.
maandag 16 mei 2022 - 19:24
sophora

Sophora

Een Magnolia grandiflora is nu echt geen boom om in een pot te zetten. De wortels zijn normaal zo lang als de breedte van de boon. Die pot is veel te klein. Als kwekers ze in pot houden zal dat niet in zo een minipotje zijn?
maandag 16 mei 2022 - 19:45
Tuinprins

Tuinprins

Bij bladrui worden de oude bladeren lang niet altijd vervangen door nieuwe bladeren. Kijk maar eens bij hulst.

Verzorging bij kwekers is toch even iets anders dan bij een particulier. Bij Nederlandse kwekers van Magnolia grandiflora soorten staan de planten meestal het hele jaar binnen in een kas of folietunnel beschermd voor de weerselementen. Bovendien krijgen ze uitgekiende meststoffen. Verder staan de planten in goede potgrond die totaal niet te vergelijken is met de meukpotgrond uit het tuincentrum.

Uitplanten in de volle grond is het devies. Kies een luwe plek in de volle zon. Zorg dat de plant in de zomer niet al te droog komt te staan.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 mei 2022 - 22:07
Peterplant

Peterplant

De meeste tuincentra verkopen ook betere kwaliteit potgrond, maar het valt mij altijd op dat mensen graag geld uitgeven aan een plant , maar bezuinigen op potgrond of op bemesting. Een goede zak potgrond kost pakweg 8 euro voor 40 liter terwijl de gewone potgrond rond de 4 euro kost. Bezuinig nooit op potgrond. Dat doen kwekers nooit. Die zullen trouwens ook geen DCM ( deels organische) mest gebruiken maar dure osmocote of een of andere samengestelde minerale meststof die via de beregening meegegeven wordt.
maandag 16 mei 2022 - 23:31
RW5

RW5

@ Sophora Ik heb de plant in de volle grond geplant, maar echt heel veel wortels had hij niet.
woensdag 18 mei 2022 - 23:20
sophora

Sophora

Dan zou hij in pot niet lang meer geleefd hebben. Geef een beetje meststof met fosfor of beendermeel dat versterkt de wortels.
donderdag 19 mei 2022 - 08:07
hennyvoogd12

Hennyvoogd12

dit zijn goede tips. ik heb ook altijd problemen gehad met mijn grandifolra, terwijl ik het een prachtige boom vindt. ik ga er toch weer een aanschaffen!
zondag 17 maart 2024 - 09:41
Tuinprins

Tuinprins

Afgelopen jaar hebben heel veel Magnolia grandiflora's veel meer blad laten vallen dan gebruikelijk. Het zou kunnen dat de droogte van zomer 2022 een rol in heeft gespeeld. Magnolia grandiflora mag dan wel zeer droogte-resistent zijn als die een flink wortelgestel heeft maar in zijn natuurlijke verspreidingsgebied (Zuidoosten van de VS) vallen in de zomer regelmatig flinke onweersbuien.

Een soort waar ik zeer over te spreken ben is 'Alta' (Magnolia grandiflora 'Alta'). Deze cultivar heeft van zichzelf een tamelijk dichte groei en blijft ook redelijk smal. Wel aan de prijs want op de plant zit 'kwekersrecht' .


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 maart 2024 - 09:53
WiPe

WiPe

In principe zou Magnolia grandiflora goed droogteresistent moeten zijn. Maar afgelopen zomer was eerder nat. Een vochtige lucht maakt blad gevoelig voor bladschimmels wat ook kan resulteren in het afstoten van oud blad.
maandag 18 maart 2024 - 10:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon