menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag- mogelijke ziekte?

boom-k1

Boom-k1

Goedemiddag,

Iets meer dan een maand geleden hebben wij een olijfwilg (Elaeagnus Ebbingei) gekocht.
De boom is al vanaf aflevering erg geel en viel in het begin veel uit.
Echter krijgt de boom nu op meerdere plaatsen ‘plekjes’ in het blad?
Is dit een ziekte of schimmel? En wat kan ik hier het beste aan doen?

De boom staat overigens voor een periode van een jaar in een pot dus niet in de volle grond.
Dit kon volgens de kweker welke de pot geleverd heeft en aanplantgrond + potgrond

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

maandag 5 september 2022 - 14:42
Tuinprins

Tuinprins

Elaeagnus ebbingei is geen boom maar een struik. Soms worden vormen van Elaeagnus ebbingei en E. pungens geënt op een onderstam op er een soort bolboompje op stam van te kweken.

Over de vlekjes op het blad zou ik mij nu nog niet al te veel zorgen maken, ziet er voor mij niet echt ziekelijk uit.

Geel blad bij Elaeagnus ebbingei: kan op armoede wijze indien de plant te lang in dezelfde pot heeft gestaan en de kweker onvoldoende mest heeft gegeven. Daarnaast heeft Elaeagnus ebbingei net als heel veel andere groenblijvende planten last van bladrui. Periodiek wordt een klein deel van het blad afgestoten. Verder is het zo dat blad dat zich binnenin de plant bevindt en weinig licht krijgt op termijn zal afsterven. Het blad wordt door lichtgebrek geel en valt na verloop van tijd van de struik.

Er zijn voor Elaeagnus ebbingei eigenlijk twee belangrijke aantastingen: verwelkingsziekte en de Elaeagnusbladvlo. Bij verwelkingsziekte sterft binnen korte tijd een tak of takje helemaal af. Hierbij wordt het blad beige-bruin en niet geel. De Elaeagnusbladvlo heb je meestal pas in de gaten als er roetdauw op het blad komt. De Elaeagnusbladvlo produceert een plakkerig goedje genaamd honingdauw. Hierop groeit gemakkelijk een zwarte schimmel genaamd roetdauw. Bij een zeer ernstige aantasting door de Elaeagnusbladvlo treedt er ook bladval op. Door de roetdauw op het blad weet je dan dat dit komt door de Elaeagnusbladvlo.


Gegroet, de tuinprins




maandag 5 september 2022 - 17:31
boom-k1

Boom-k1

Hallo Tuinprins,

Bedankt voor het antwoord!
Zeer informatief voor beginnende tuinders

Weet u wellicht welke voeding ik de struik het beste kan geven?

Met vriendelijke groet,
maandag 5 september 2022 - 19:48
Tuinprins

Tuinprins

Laat in het groeiseizoen kun je het beste geen meststof geven met een hoog stikstofgehalte. Stikstof bevordert vooral de groei en laat in het groeiseizoen heb je daar niet zoveel aan. Bovendien rijpt deze late groei vaak onvoldoende af en bij stevige vorst in de winter heb je dan kans dat deze late groei schade oploopt door de vorst.

Voor een goede bladkleur van wintergroene planten laat in het seizoen kun je het beste kieseriet gebruiken.

Volgend voorjaar (april) een samengestelde meststof gebruiken. Bijvoorbeeld iets als Osmocote tabletten. Is niet goedkoop maar wel goed. Als je organisch wilt bemesten dan iets als Culterra toepassen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 6 september 2022 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon