menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine boom

Ga naar meest recente reactie

Stevens

Stevens

Ben op zoek naar kleine groenblijvende boom?
zondag 29 januari 2023 - 11:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Die voor ons klimaat geschikt zijn, dat zijn er maar weinig. Je kunt bijvoorbeeld denken aan hulst die je door snoeien compact houdt. Een hulstsoort die zich hier goed voor leent is Ilex aquifolium 'Myrtifolia'.

Van de groenblijvende magnolia / Magnolia grandiflora bestaan cultivars die niet zo hoog worden (o.a. 'Gallisoniensis Nana' [moeilijk aan te komen], 'Little Gem' [heeft veel warmte nodig om bloemknoppen aan te maken] en 'Alta' [wordt 4 tot 6 meter hoog maar blijft wel tamelijk smal]). De groenblijvende magnolia's hebben een iets beschutte en warme standplaats nodig.

Andere optie is om van een wintergroene struik (bijv. Osmanthus burkwoodii) een meerstammig wintergroen boompje te maken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 29 januari 2023 - 12:14
PeterC

PeterC

Je zou ook een taxus kunnen plaatsen. Groenblijvend en zo inheems als maar kan. Dat wordt op de duur wel een grote boom maar pas na vele, vele jaren want een taxus is traaggroeiend. Wordt ook heel oud.
zondag 29 januari 2023 - 19:51
WiPe

WiPe

Klein is een erg vaag en, vooral heel erg relatief begrip. Hoe groot mag die precies worden.?
zondag 29 januari 2023 - 21:03
Carib

Carib

Je kunt ook een portugese laurier laten uitgroeien tot een boom. Er staat er hier een, een jaar of twintig oud die begon als struik en nu een mooie regelmatig gevormde boom. Verdraagt ook prima snoei want hij moest een keer helemaal teruggezet worden omdat door lichtgebrek aan een kant de vorm verpest was. Binnen twee jaar had hij weer een volle mooie kroon.
zondag 29 januari 2023 - 23:59
Stevens

Stevens

Allen bedankt voor de goede info. Wipe die boom mag 8à 10 m gaan
maandag 30 januari 2023 - 14:47
PeterC

PeterC

8 à 10m. Dat is niet echt klein. En ook grote bomen doen er jaren over om zo groot te worden.
Wat ik tot onze mooiste bomen reken zijn: een Liquibambar en een es (Fraxinus).

De Liquidambar is een probleemloze boom met een mooie conische vorm en in de herfst met een mooie verkleuring. De bladeren vertonen dan een rijk kleurenpallet van geel over oranje en rood tot purper. Prachtig. Het hangt wel af van de weersomstandigheden tijdens de herfst. Is de overgang van nazomer naar winter snel dan heb je er niet veel aan maar dit najaar was het echt prima.
Onze Liquidambar is nu 17 jaar oud, toen geplant met een hoogte van ongeveer 2m en is nu iets van een 8m hoog.

De es zou een snelgroeiende boom zijn maar hier in onze arme zandgrond is dat niet het geval. Onze es is een zaailing van de es die bij mijn ouders in de tuin stond. Staat er nu ook al een 15 jaar en is nu iets van een 6m hoog. Wel gezond en zo maar hier dus eerder traaggroeiend.
Ik heb het nogal voor de es. Het is een volledig inheemse boom maar velen worden getroffen door een schimmel. Hier in de omgeving weet ik geen enkele andere es staan en dat is mogelijk de reden waarom onze es geen probleem heeft. Dus kijk eens na of je in je omgeving andere essen vindt.
Typisch aan de es zijn de zwarte knoppen waaruit de nieuwe bladeren groeien en de veervormige bladeren.
zaterdag 4 februari 2023 - 22:45
WiPe

WiPe

Es is een soort die vochtige leemgronden verkiest. Dat die op een droge zandgrond niet snel groeit, lijkt me logisch.
Zowel es als amberboom stoppen niet met groeien wanneer ze 8 meter hoog zijn. 20 meter is meer realistisch, voor es nog meer.. Dat vraagt wel tijd, maar dan nog.
zondag 5 februari 2023 - 07:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon