menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebarsten schors leiboom, beuk.

Ga naar meest recente reactie

cvb0396

Tekst aangepast

Cvb0396

Deze Leiboom, beuk, ( zie foto’s) is 2 jaar geleden aangeplant. Had het vanaf het begin moeilijk.
Staat vlak naast de schuur, en over de aarde heen is een laag met Dololux aangebracht. Vorig jaar kreeg ik het advies om meer water te geven. Er liepen veel mieren op de hoogte van deze beschadigingen. Nu is de schors gebarsten. Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik doen om de boom te behouden? Dank voor het meedenken.

Struiken & Bomen

zaterdag 3 juni 2023 - 11:46
Tuinprins

Tuinprins

Beuken kunnen matig tot slecht tegen verharding / semi-verharding. Die moet in de open grond staan zonder klinkers / laag Dololux tot vlak bij de stam. Een hovenier die bomen aanplant zou dit toch moeten weten.

De boom kan last hebben gehad van zonnebrand. Jonge beuken hebben een een stam die gevoelig is voor felle zon. Daarom worden bij de opkweek zoveel mogelijk takjes behouden zodat deze de stam beschermen tegen felle zon. Heel geleidelijk worden deze verwijderd ('opgekroond'). Als je dat te snel doet kan de beuk last krijgen van zonnebrand (zeker bij de hitte die we de afgelopen jaren in de zomer hebben gehad). Bij ernstige gevallen laat de schors los.

Andere mogelijkheid is dat de boom te diep is geplant of dat er problemen zijn met een verharde bodem. Vaak heeft dit zijn weerslag op de stam (scheuren of ongezonde plekken oip de stam, loslaten van schors).

De mieren hebben met die stam weinig van doen, die zijn alleen op zoek naar voedsel.

Er is weinig wat je nu kunt doen. Eventueel de Dololux rond de stam / kluit weghalen. Als de boom te diep staat kun je deze pas opnieuw planten als de beuk in winterrust is en de laatste jaren is dat laat (half december).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 juni 2023 - 12:05
cvb0396

Cvb0396

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik ga in ieder geval de Dololux rondom weghalen. Ik ben het met je eens dat de hovenier die dit geplant heeft en ook gezien had dat den boom het zwaar had, dit had moeten weten.
Zonnebrand kan ook nog, want hij staat op het zuiden, vol in de zon, vlak tegen de schuur. Het wordt daar erg warm.
zaterdag 3 juni 2023 - 18:45
WiPe

WiPe

Controleer hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten. Als die te diep zit, kun je in ieder geval nu al gaten boren rondom de kluit zodat de wortels lucht krijgen.
zaterdag 3 juni 2023 - 20:03
cvb0396

Cvb0396

Dank je WiPi voor de tip. Ik neem het mee als ik de Dololux weghaal.
zondag 4 juni 2023 - 10:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon