menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Miskoop eucalyptus

Ga naar meest recente reactie

Zeus

Zeus

Ik kocht verleden jaar in een opwelling een eucalyptus boompje, na een tijdje in een pot te hebben gestaan heb ik hem verplant naar zijn plekje. En ik zie het niet, hij past niet, ik geloof niet dat ik zijn grote exact heb ingeschat. Is het mogelijk om deze te stekken, opnieuw klein te beginnen. De boom zelf kan ik bij familie onderbrengen maar mss komt er ooit een plaats vrij in mijn tuin. Ik heb ervaring met stekken van kamerplanten maar niet met deze soort boom (eucalyptus gunni)
donderdag 22 februari 2024 - 10:41
rosetteb

Rosetteb

Ik heb hier ook eentje staan maar nog nooit gestekt. Dus ik weet niet of dit lukt. Maar waarom niet proberen? Ik snoei die van mij ieder jaar rigoureus, bijna zoals een knotwilg. Anders krijg ik een boom van 20 à 30m. Hij maakt genoeg nieuwe takken om in de zomer een mooie kroon te hebben en bloeit ook ieder jaar. Soortnaam is mij niet bekend.
donderdag 22 februari 2024 - 12:43
Tuinprins

Tuinprins

Eucalyptus gunni is te stekken maar alleen onder professionele omstandigheden. D.w.z. met bodemwarmte en een nevelinstallatie. Stekken op de 'huis-tuin-keukenmanier' lukt niet.

Eucalyptus gunni wordt tegenwoordig massaal vermeerderd door stek voor de impulsmarkt (geïllustreerd hierboven!). Is voor een bescheiden prijs in heel veel tuincentra verkrijgbaar (nu nog niet maar over een aantal maanden).

Eucalyptus is overigens zeer slecht te verplanten. Dit is het soort boom dat direct op de juiste plaats moet worden gezet en dan niet meer verplanten.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 februari 2024 - 15:06
Zeus

Zeus

Dankjewel voor jullie antwoorden, het heeft me iig geleerd van de impulsaankopen te laten.
donderdag 22 februari 2024 - 20:42
Zeus

Zeus

Ff update ik heb uiteindelijk een plaats voor mijn boompje gevonden, hij loopt niet uit op de bovenste takken maar bij de zijgroei zie ik mini blaadjes. Dus perfect.
zondag 14 april 2024 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon